Az OpenAI, a mesterségesintelligencia-hullám beindítója egy izgalmas fejlesztést mutatott be, amelyik összekapcsolja a mesterséges intelligenciát és a 3D modellezést.
Nagyjából két évvel ezelőtt ismerhette meg a világ a DALL-E-t, az OpenAI cég szövegértésre kiképzett algoritmusát, amelyik képes volt akár komplex leírásokat is elemezni, majd képet készíteni ez alapján. Egy évvel később pedig egy fejlettebb változata is megjelent, a DALL-E 2. Úgy tűnik, mindez kevés volt az OpenAI-nek, és egy korai változat után most egy olyan megoldással rukkolt ki, amelyik fejlett 3D-s modellt képes generálni egyszerű szövegbevitel vagy egy kép alapján. Az újdonság neve Shap-E, s további különlegessége, hogy akár szemcsés textúrákkal és összetett formákkal képes létrehozni 3D-s objektumokat, szemben a jelenlegi modellekkel, amelyek csak pontfelhőket vagy voxeleket (a pixel térbeli megfelelője) szolgáltatnak.
Az OpenAI olyan példákkal mutatta be a Shap-E képességeit, mint egy tál étel, egy pingvin, egy voxelezett kutya, egy tábortűz, egy avokádó alakú szék stb. Ezek a modellek másodpercek alatt renderelhetők, így a felhasználók gyorsan és hatékonyan hozhatnak létre kiváló minőségű 3D-s eszközöket. A Shap-E-vel létrehozott 3D-s modellek megnyithatók például a Microsoft Paintben, vagy akár STL-fájllá konvertálhatók, majd 3D-s nyomtatóval kinyomtathatók.
A Shap-E ingyenesen elérhető a GitHubon, és helyileg fut a számítógépen. Nincs szükség a használatához OpenAI API-kulcsra, azaz nem kell érte egy fillért sem fizetni.
A Shap-E alkalmazásai széleskörűek, a videojátékokhoz, filmekhez és a virtuális valóság élményeihez szükséges eszközök létrehozásától a tudományos kutatás és mérnöki szimulációk részletes modelljéig. A Shap-E finomszemcsés textúrájú, összetett 3D-modellek generálására alkalmas képességével igazán nagy változást hozhat a 3D-modellezés és -megjelenítés világában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.