Tech hvg.hu 2023. április. 26. 08:03

Az NMHH szembeszökő különbséget talált a Vodafone és a Yettel új díjcsomagjai között

A három legnagyobb mobilszolgáltató nyilvánosan elérhető lakossági számlás (post-paid) díjcsomagkínálatában jelentős változások történtek 2023 első negyedévében. Egyrészt két szolgáltató (Vodafone és Yettel) ezen időszakban új díjcsomagokat vezetett be a piacra. Másrészt a két cég mellett a Magyar Telekom is végrehajtott díjkorrekciós áremelést. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összefoglalta, mi történt az idei első negyedévben.

A tavalyi év során a három nagy mobilszolgáltató olyan passzussal egészítette ki az üzletszabályzatát leíró Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), amely lehetővé teszi, hogy évente egy alkalommal a fogyasztói árindex mértékével emeljék a szolgáltatások havi díját.

A negyedév során az első lakossági mobil számlás díjcsomagokat érintő változást a Vodafone 2023. január 2-i díjkorrekciós drágítása jelentette. A Vodafone esetében ez 9,39 százalék volt, így január 2-től legfeljebb ezzel a mértékkel megemelte valamennyi lakossági mobil díjcsomagja havi díját, majd március 15-től újabb díjcsomagstruktúra-változást vezetett be. Míg a 2022-ben történt díjcsomagváltások esetében jellemzően az új díjcsomagok valamivel több szolgáltatást (pl. magasabb adatkeretet) nyújtottak mérsékelten magasabb áron, mint a korábbiak, a Vodafone idei díjcsomagváltása esetében vegyes a kép: a váltással egyes, a korábbi hasonló nevű díjcsomag havi díjában még szereplő szolgáltatásokat kivezették, míg más szolgáltatáselemek megjelentek az új díjcsomagoknál.

A Vodafone-hoz hasonlóan a Yettel is az első negyedévben vezetett be új díjcsomagstruktúrát, és ekkorra esett a társaság díjkorrekciós áremelése is. Az új lakossági számlás díjcsomagok március 2-től váltak elérhetővé a fogyasztók számára. Érdekesség, hogy a Vodafone Go díjcsomagjaihoz hasonlóan, a Yettel is a díjcsomagnév végére tett + jellel különbözteti meg az újonnan bevezetett díjcsomagokat a korábbiaktól.

Megszűnnek Magyarországon a 0 forintos díjcsomagok, most mégis milyen mobilnetet válasszak, hogy jól járjak?

Egy uniós szabályozás miatt a magyar távközlési piacon is eltörlik a mobilszolgáltatók kínálatában fellelhető nullás díjszabású („zero rate") opciókat. Magyarországon is sokan szeretik, ha úgy használhatnak korlátlanul szolgáltatásokat, hogy közben nem kell érte fizetniük. De akkor miért szűnnek meg? És a legfontosabb kérdés: ki milyen mobilnetet válasszon magának, ha szűkölködni sem akar a jóban, de túl sokat nem is fizetne érte?

Az NMHH elemzéséből kiderül: szembeszökő a különbség a két szolgáltató díjcsomagváltása között: míg a Vodafone esetében az új díjcsomagok díja csak 0-7,7 százalék között változott, addig a Yettel esetében az új díjcsomagok havi díja (11 hónap hűségvállalás és e-Komfort esetén) 20 százalék körüli mértékben haladta meg a korábbi díjakat. Ha a Vodafone esetében a január 1-jén érvényes havi díjakkal vetjük össze az új díjcsomagok díjait, az árnövekedés akkor is jóval 20 százalék alatt maradt: 9,1 és 17,7 százalék között változott.

Újabb változást a Yettel díjcsomagjainál a március 14-én történt díjkorrekció jelentett. A társaság a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) február 24-i közleményében megjelent 2022-es éves átlagos árszínvonal-változás mértékével, azaz 14,5 százalékkal emelte meg a havi díjakat. A díjkorrekció azonban a március 2-án bevezetett (+-os) díjcsomagokra nem vonatkozott, csak a korábban bevezetett tarifacsomagokra, amelyek esetében azonban március 2-ától megszűnt az az akciós lehetőség, hogy 11 hónap hűségvállalással és az ezzel járó havidíj-kedvezménnyel legyenek előfizethetők.

Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, azonban díjkorrekcióra itt is sor került. A társaság március 1-től emelte meg előfizetéses díjcsomagjai havi díját az előző évi éves átlagos árszínvonal-változás mértékével (14,5 százalék).

A Digi esetében sem új díjcsomag-bevezetés, sem pedig díjkorrekció nem történt az első negyedévben, a társaság üzletszabályzata szerint ez utóbbira májusban kerül sor.

A mobilszolgáltatók kártyás (pre-paid) kínálatát tekintve érdemi változás nem történt a vizsgált időszakban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés