Tech hvg.hu 2022. december. 21. 17:03

Méghogy a magyarok már alig telefonálnak – akkor ez a 28 000 000 000 perc mégis micsoda?

A magyar felhasználók körében máig népszerű a hagyományos hanghívás. Ezt bizonyítja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által összeállított mobilpiaci jelentés, melyből több más érdekesség is kiderül arról: hogyan mobilozik a magyar?

A jelentés a legutóbbi teljes évet, azaz 2021-et vizsgálja, amikor Magyarországon a körülbelül 9,5 millió hanghívásra alkalmas aktív SIM-kártyával 8,5 milliárd hívást kezdeményeztek a magyarok, és összesen 28 milliárd percet beszéltek. Ez azt jelenti, hogy

egy SIM-kártyára átlagosan havonta 74 hívás és hívásonként 3 perc 20 másodperc beszédforgalom jutott.

A vizsgált időszak kezdetét jelentő 2015–2016-os negyedévekben átlagosan 178 percet beszéltek havonta egy SIM-kártyával, 2021–2022-ben viszont már 245-öt. A forgalom 2020-ban tetőzött, és onnantól kezdve érdemben nem emelkedett. A hosszabb távú trendek mellett 2020-tól szezonális hullámzások is megfigyelhetők a forgalom alakulásában. Az év harmadik negyedévében jellemzően kevesebbet beszélgettek mobilon az előfizetők.

Nem kell többé repülős üzemmód: engedélyezi az EU a mobilozást a repülőgépeken

A tervek szerint az európai légitársaságoknak 2023. június 30-ig van idejük, hogy elérhetővé tegyék az 5G-t a repülőgépeik fedélzetén.

A lakossági prepaid (feltöltőkártyás) előfizetők kevés hívást kezdeményeztek (28 db/hó) és rövid ideig beszéltek (1,2 perc/hívás). Ez érthető, hiszen bizonyos hívásforgalom felett már nem éri meg ez a fajta előfizetés.

Másként viselkedtek azok, akik havi mobilszámlások. A nem lakossági ügyfelek többször telefonálnak (113 db/hó), mint a lakosságiak (83 db/hó), viszont a lakosságiak hosszabban beszélnek, (3,8 perc/hívás), mint a nem lakosságiak (3,1 perc/hívás). Úgy tűnik, hogy a magánbeszélgetésekre több időt szánunk, mint a munkával kapcsolatosakra.

Az NMHH szakemberei a forgalomváltozást meghatározó hívásszámot és híváshosszt külön-külön is vizsgálták. Az egy SIM-kártyára jutó hívások száma az időszak alatt trendszerűen nem változott, és a szezonális hatások sem voltak jelentősek. Hatása volt viszont az előfizetés típusának: a feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkező ügyfelek jelentősen kevesebb beszélgetést kezdeményeztek, a nem lakossági számlás előfizetők viszont többet.

Az NMHH beütötte az utolsó szöget a telefonkönyvek koporsójába

Idén már nem kötelező a távközlési szolgáltatóknak papíralapú telefonkönyvet megjelentetni - hívja fel a figyelmet az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A hangalapú és online tudakozók, illetve a netes keresők és közösségi oldalak szinte teljesen megszüntették a vaskos kiadványok iránti keresletet.

Míg a hívások fajlagos száma nem, a hívások jellemző hossza az eltelt idővel jelentősen emelkedett, és a szezonalitás is kimutatható volt. A negyedik, de különösen az első negyedévben hosszabbak voltak a telefonhívások, a harmadikban pedig rövidebbek. Az is bebizonyosodott, hogy azokban az időszakokban, amikor a kapcsolásszám csökkent, a hívások ideje megnőtt. A lakossági számlás előfizetők több időt szántak egy hívásra, mint a prepaid, és mint a nem lakossági számlás előfizetők.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.