Tech hvg.hu 2022. december. 10. 08:03

„A piac kíméletlen: egy hibára garantált az egycsillagos értékelés”

Míg egyes vállalkozások mobilra optimalizált weboldalakat és alkalmazásokat is alkalmaznak, más cégek a kettő közül csak az egyiket választják. Ez a választás függ a költségektől, a használhatóságtól, a szükséges funkcióktól és a kiszolgált célközönségtől is, a felhasználók azonban mára jobban kedvelik a mobilalkalmazásokat, mint a mobil weboldalakat. A hiba azonban azonnali piacvesztést okozhat, ezért érdemes alaposan tesztelni – áll a Deloitte tanulmányában.

Minden vállalkozásnak, szolgáltatónak érdemes azon elgondolkodnia, hogy mobilalkalmazásokat hozzon létre a potenciális és a meglévő ügyfelek legjobb eléréséhez. Míg az Egyesült Államokban 2019 óta a mobileszközökön böngészőkre fordított idő változatlan, 52 perc maradt, addig a mobilalkalmazásokra fordított idő fokozatosan 2 óra 39 percről 3 óra 28 percre nőtt. Hasonló dinamika figyelhető meg a letöltött mobilalkalmazások számában is, 2021-ben már összesen 230 milliárd mobilalkalmazást töltöttünk le, a 2016-os 140 milliárd után.

„Az adatok azt mutatják, hogy a mobilalkalmazás-fejlesztésnek óriási piaca van, egyben kemény versennyel is szembe kell nézniük, és a piac kíméletlen: egy hibára garantált az egycsillagos értékelés, ami azonnali reputáció és piacvesztést. Az ügyfelek ugyanis elvárják, hogy minden alkalmazás hibátlanul működjön. Ha hibával találkoznak, nem hezitálnak és eltávolítják az alkalmazást. Ezért kulcsfontosságú a mobilalkalmazások funkcionális tesztelése” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Hiányszakma, amiről sokan nem tudnak - Mi az a felhasználói élmény, és miért kell megtervezni?

A UX designer napjaink egyik hiányszakmája, legalább annyira keresett egy-egy jó szakember ezen a területen, mint a programozók között, akikkel egyébként gyakran együtt dolgoznak. Azonban míg az utóbbiakról mindenki el tudja képzelni, nagyjából mit is csinálnak, a UX designer megnevezés nem sok mindent juttat a laikusok eszébe.

Egy mobilalkalmazás tesztelése történhet emulátoron, szimulátoron vagy valódi eszközökön, ezzel rugalmasan megválasztható a tesztelési eszköz és környezet. Fontos, hogy az emulátorok és szimulátorok alkalmatlanok a végső fázisú tesztelésre, nem képesek megismételni az olyan eszköz jellemzőket, mint az alacsony akkumulátorszint, vagy instabil hálózati töltöttség, melyek az alkalmazás nem megfelelő helyzetekre való optimalizálásához szükségesek. Csak a valódi készüléktesztelés nyújthat meggyőző, pontos eredményeket, és teheti alkalmassá a mobilalkalmazást arra, hogy valós felhasználói körülmények között működjön.

Nulláról százra, pénz nélkül: hasznos alkalmazások és weboldalak programozni tanuláshoz

Egyre kevésbé hihető indoklás a "nem tudom"-ra az, hogy "nem volt pénzem megtanulni". Rengeteg ingyenesen vagy nagyon olcsón hozzáférhető online tanfolyam, oktató weboldal és alkalmazás segíti azt, aki meg szeretne tanulni valamit - például kódolni.

De szólnak érvek ez emulátorok és szimulátorok mellett is. „Ezek elsősorban bizonyos típusú funkcionális tesztesetek végrehajtására alkalmasak, minimális költséggel járnak, a legtöbb esetben nyílt forráskódúak, ingyenesek és a platformok közötti tesztelés zökkenőmentesen elvégezhető, ami valódi készülékek esetében például nem támogatott. Érdemes tehát mindkét módszer előnyeit kihasználva tesztelni” – véli Szász Beáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

Egy meggyőző keretrendszer

A Deloitte elemzése szerint, ha mobilalkalmazások teszteléséről van szó, függetlenül attól, hogy az alkalmazás natív, hibrid vagy webes, Androidon, iOS-en vagy Windowson fut, az Appium az egyik legjobb, nyílt forráskódú automatizálási keretrendszer, amely skálázhatóságával és rugalmasságával sokkal hatékonyabbá teszi a mobilalkalmazások tesztelését. Az Appium széleskörű funkcióival végzett mobiltesztelés rövid idő alatt egyre nagyobb teret nyert a mobilalkalmazások iparágában: a Bitbar, a Testbytes és az Intuz is a legjobb mobil tesztelési eszközök közé sorolta, piaci részesedése az Androidra írt alkalmazások esetében több mint 35 százalékos, iOS-es alkalmazások esetében pedig több mint 40 százalékos.

Érik a forradalom a mobilappoknál: az új trend a low-code/no-code

Az IT-szektorban tomboló munkaerőhiány minden vállalat életére kihat: a koronavírus-járvány alatt felpörgött a digitalizációs igény, ám ezt szakemberek hiányában nagyon nehezen tudják kiszolgálni a fejlesztőcégek. Ahogy globálisan, itthon sincs bitkolbászból a kerítés, ráadásul a magyar diákok tudásbéli lemaradása, valamint a kisadózás szigorítása csak ront a helyzeten.

Népszerűségét számos funkciójának köszönheti, többek között szinkronizálható a TestNG tesztelési keretrendszerrel, amely szélesebb körű funkciókat kínál; képes részletes információs naplók előállítására, és részletes jelentéstételi struktúrával rendelkezik a teszteredmények jobb elemzése és a jobb hibakeresés érdekében; ugyanazon kód újrafelhasználhatóságát kínálja különböző eszközplatformok, például iOS, Android és Windows esetében, amely rengeteg időt és erőfeszítést takarít meg; a tesztelőknek semmilyen módon nem kell módosítaniuk vagy újrafordítaniuk a tesztelt alkalmazást, mivel az Appium minden platformon a szabványos automatizálási API-kat használja – nem kell tehát hozzáférni a tesztelés alatt álló alkalmazás forráskódjához; platformok közötti kompatibilitást kínál, lehetővé téve ugyanazon tesztek futtatását több platformon, így szélesítve a lefedettséget; a tesztek valós életben történő nyomon követését kínálja, így a tesztek végrehajtása megbízhatóbbá válik.

A legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek

MI (mesterséges intelligencia) és ML (gépi tanulás)

Az elmúlt években az MI és az ML kombinálása vált a mobilalkalmazások tesztelésének legújabb trendjévé: ezek a technológiák lehetővé tették az intelligensebb tesztelést és a gyorsabb automatizálást. Ezek a technológiák felismerhetik a redundanciákat és eltávolíthatják az ismétlődő teszteseteket, képesek megtalálni és kijavítani az olyan hibákat, amelyeket más módszerrel nem vettek észre, és azonosítani, hogy mely tesztekre kell összpontosítani, és melyekre nem. Ezen kívül optimalizálják az alkalmazás tesztelési eljárásokat, és olyan képességeket is felfedezhetnek az alkalmazásokban, amelyekre a gyártó korábban nem gondolt.

IoT (a dolgok internete)

Az IoT alapvetően technológiák közötti kapcsolat és adatcsere, de arra is utal, hogy egy felhasználó hogyan tud Wi-Fi vagy Bluetooth technológiával eszközt kezelni. Ez a tesztelési trend vizsgálja az alkalmazás használhatóságát az adatfeldolgozás tekintetében, több eszköz közötti kapcsolat megteremtését és az információ problémamentes átvitelét, az alkalmazás skálázhatóságát és teljesítményének optimalizálását, és elvégzi a lehetséges biztonsági fenyegetések felkutatását az összes csatlakoztatott eszközben. Összességében ez a tesztelési trend a legmegfelelőbb a felhasználói nyomkövetéssel kapcsolatos mobilalkalmazásokhoz, és elsősorban a viselhető kütyük népszerűsége miatt vált trenddé.

Felhőalapú technológia

A mobilalkalmazások sok eszközön történő tesztelése kihívást jelenthet, mivel rengeteg eszköztípus létezik. Ennél a tesztelésnél az alkalmazás teszteseteit a felhőben végzik el, olyan virtuális környezetet használva, amelyben lemásolják a kiválasztott eszköz tulajdonságait. Előnyei, hogy rengeteg felhőalapú tesztelési lehetőség van, teljesen személyre szabhatóan, egyszerre több eszközön is lehet tesztelni, nincsenek kapacitáskorlátozások, költséghatékony és könnyen beállítható, és különböző erőforrásokhoz, pl. okostelefonhoz is biztosíthat hozzáférést a felhőn keresztül.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.