A nyugati államok által hozott szankciók miatt az Airbus és a Boeing a jövőben nem tud új gépeket, sem pedig alkatrészeket leszállítani Oroszországnak, ami ezért alternatív megoldásokat keres.
Az orosz légiközlekedési ipar 1000 repülőgépet tervez legyártani az évtized végéig, hogy megszüntesse a külföldi vállalatokól, például az Airbustól és a Boeingtől való függőségét – jelentette a Reuters. Iparági szakértők ezt úgy értékelik, hogy Oroszország és a Nyugat kapcsolatai a közeljövőben sem fognak helyreállni.
Mint ismert, az orosz-ukrán háború miatt számos nyugati ország hozott szankciókat Oroszország ellen. Ezek egy része pedig az ország repülőgépiparát is súlyosan érintik. Oroszországot sokan egyébként a repülőgépipar jelentős szereplőjének tekintik, ám az ottani piacot valójában az Airbus és a Boeing uralja:
a két cég 95 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az országban.
Mivel a helyzet valószínűleg a jövőben sem változik érdemben, repülőgépekre márpedig szükség lesz, Oroszország hosszú távú tervet dolgozott ki: az orosz állam által pénzelt Rostec próbálja majd kielégíteni az iparág minden igényét. Ez azt is jelenti, hogy helyben gyártott alkatrészekből fognak új repülőgépeket építeni. A Rostec ezt az importált alkatrészek, például a Pratt & Whitney hajtóművek helyettesítésével kezdi meg.
Kényszerfelszállás Oroszországban: hogyan oldják meg saját repülőkáoszukat?
Moszkvában nem várják meg, amíg szétesnek a repülőgépek: az embargó miatt szükségintézkedésekkel próbálják fenntartani a légi utasszállítást.
A Rostec úgy tervez, hogy 2024-től évente 20 új repülőgépet fog gyártani a Superjet-new regionális repülőgépből. 2030-ig pedig 142 Superjet New, 270 MS-21-es, 70 turboprop Il-114-es, 70 Tu-214-es keskenytörzsű, valamint 12 széles törzsű repülőgép gördülhet ki a gyárból. Kérdés azonban, hogy mindezt milyen technológia mellett kívánják elvégezni, ha a legtöbb (és sokszor jobb) megoldás elérhetetlen marad.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.