Sok utas már kérés nélkül is repülős üzemmódba teszi a telefonját, ha felszállt egy járat fedélzetére. A szakemberek szerint azonban erre nem feltétlenül van szükség – vagy legalábbis nem azért, amiért elsőre gondolnánk.
Aki utazott már repülőgéppel, az pontosan tudja, hogy az okostelefonon a Repülős üzemmód nem véletlenül kapta ezt a nevet. Amikor felszállunk a fedélzetre, indulás előtt a legénység arra kér mindenkit, kapcsolják ezt be. A mobilt így sem hívások indítására/fogadására, sem pedig internetezésre nem lehet használni.
A kérés már megszokott, a készülékek használata ugyanis veszélyeztetheti a repülőgép működését. De ez valóban így van? Az ausztrál CQUniversity kutatója, Doug Drury ennek járt utána – írja az IFLScience.
A légi közlekedésben a kommunikáció és a navigáció ugyanazon a rádiószolgáltatáson alapul. Ezeket az 1920-as években hangolták össze, hogy minél kisebb legyen az interferencia. A kutatások kimutatták, hogy az emberek által használt elektronikai eszközök ugyanazon a sávon belül bocsátanak ki jeleket, így elektromágneses interferenciát okozhatnak a repülőgép rendszereiben.
400 ezer forintra büntették a férfit, aki nem volt hajlandó kikapcsolni a telefonját a repülőn
Megtagadta a kapitány utasítását, és aztán még fenyegetőzött is.
Csakhogy 1992-ben a Boeing és az amerikai légügyi hatóság is megvizsgálta a kérdést, és arra jutottak, a személyi elektronikai eszközök nem jelentenek problémát a repülés nem kritikus szakaszaiban (a kiritkus szakaszoknak a fel- és a leszállást tekintjük).
Az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága külön frekvenciasávot tart fenn a repülőgépek kommunikációs és navigációs rendszerei, valamint a mobiltelefonok számára, hogy a kettő ne zavarja egymást. A világ más részein is ehhez az elvhez alkalmazkodtak, az Európai Unió pedig 2014-ben kimondta: bekapcsolva maradhatnak a mobilok repülés közben.
De miért tiltja a légiközlekedési iparág a mobilozást, ha a nemzetközi szabványok mást mondanak?
Történelmi utat tett meg két Boeing 787 Dreamliner
Az új-zélandi légitársaság két Boeinggel repülte végig az Auckland és New York közti távolságot.
Az egyik válasz erre a földi interferencia. A szakemberek szerint a földi hálózatokat kiszolgáló tornyok túlterhelté válnak, ha minden utas a repülőgépen azokat használná. 2021-ben 2,2 milliárd ember utazott repülőgéppel, ami még csak a fele a 2019-es szintnek.
Emellett persze a nemrég bevezetett 5G is problémát okoz, több légitársaság is jelezte korábban, hogy megzavarhatja a repülőgép rendszereit a frekvencia használata.
És arról sem szabad megfeledkezni, hogy a mobiltelefon használata a repülőgépen feszültségekhez vezethet. Egyfelől a légiutaskísérők munkáját tartaná fel, ha például egy videotelefonálás végéig nem szólhatnának az utashoz, másfelől pedig, ha 200 utas egyszerre kezd ilyen hívásba, az komoly hangzavarhoz és káoszhoz vezetne.
4K képernyőket, magyar tartalmakat és 60 W-os gyorstöltőket tesz repülőire az Emirates
Nagyfelbontású kijelzők, kiváló képminőségű élő televíziós műsorok, gyors mobileszköz-feltöltési lehetőség, ülésekbe épített Bluetooth-kapcsolat, személyre szabott digitális szolgáltatások, és rengeteg szórakoztató csatorna várja majd az Emirates 2024-ben forgalomba álló Airbus A350-es gépeinek utasait.
Ma már egyébként vannak olyan repülőgépek, ahol a járat saját wifijét lehet használni a fedélzeten. Elon Musk pedig nemrég jelentette be, hogy belép a piacra, és használható internetkapcsolatot biztosít az utasoknak.
Összességében tehát a mobilozás alapvetően nem veszélyes a repülőgépek fedélzetén, más problémák miatt viszont érdemes internet és telefonálás nélkül kibírni azt a néhány órát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.