Németországban vizsgálat folyik az Apple ellen nyomkövetési szabályai (App Tracking Transparency) miatt. Azt állítják, hogy magával szemben elnéző ez ügyben az almás cég. Az Apple természetesen cáfol.
A német szövetségi versenyhivatal (Bundeskartellamt) eljárást indított az Apple ellen. Azt vizsgálják, hogy nem versenyellenesek-e az App Tracking Transparency (ATT) nyomkövetési szabályai.
Az ATT (ATT keretrendszer) tavaly áprilisban jelent meg az iOS 14.5-tel (illetve az iPadOS 14.5-tel és a tvOS 14.5-tel), és röviden az a lényege, hogy a felhasználók megtilthatják, hogy a harmadik féltől származó alkalmazások figyeljék internetes tevékenységüket, hogy azután ennek megfelelő hirdetésekkel bombázzák. Az ATT megjelenése előtt az alkalmazások az eszköz egyedi hirdetési azonosítója alapján követhették nyomon a felhasználókat. A bevezetése után az iOS felhasználók 70-75 százaléka viszont letiltotta a követést.
Az ATT fogadtatása igencsak vegyes volt. Alkalmazásfejlesztők, kis független fejlesztők, valamint olyan nagyvállalatok, mint a Meta (Facebook) arról panaszkodtak, hogy az ATT jelentősen rontotta bevételeiket. Mindeközben az adatvédelmi szakértők dicsérték az újítást, amelynek köszönhetően a felhasználók dönthetnek adataik gyűjtésének és felhasználásának módjáról.
De miért találta problémásnak a német versenyhivatal az ATT-t? Többek között azért, mert a követési lehetőségek különösen fontosak lehetnek a harmadik féltől származó alkalmazások szolgáltatói számára abban az esetben, ha üzleti modelljeik olyan alkalmazásokra támaszkodnak, amelyek ingyenesen elérhetőek, de reklámokból finanszírozzák őket. Azonban a legnagyobb probléma a németek szerint, hogy ezek a szabályok pont az Apple-re nem vonatkoznak.
Nagyon fontos, melyik gombra nyom a kérdésnél, amely ezután minden iPhone-on fölugrik
Az iPhone-okon és iPadeken a múlt hét óta elérhető rendszerfrissítéssel oda szúrt az Apple, ahol sokaknak a legjobban fáj. A hipertargetált reklámokból élő cégek, mint amilyen például a Facebook vagy a Google, kénytelenek lesznek újragondolni stratégiájukat.
„Ezek a szabályok nyilvánvalóan nem érintik az Apple-t, amikor a saját ökoszisztémájából származó felhasználói adatokat használja és kombinálja. Bár a felhasználók korlátozhatják az Apple-t abban, hogy adataikat személyre szabott reklámozásra használja fel, a Bundeskartellamt előzetes megállapításai szerint az Apple-re nem vonatkoznak az App Tracking Transparency Framework új és kiegészítő szabályai” – szögezte le a kartelliroda.
Andreas Mundt, a Bundeskartellamt elnöke még egyértelműbben fogalmaz: Üdvözöljük azokat az üzleti modelleket, amelyek körültekintően használják az adatokat, és lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy hogyan használják fel adataikat. Egy olyan vállalatnak, mint az Apple, amely abban a helyzetben van, hogy egyoldalúan szabályokat állíthat fel ökoszisztémája, különösen az alkalmazásboltja számára, versenypárti szabályokat kell hoznia. Van okunk kételkedni abban, hogy ez a helyzet, ha azt látjuk, hogy az Apple szabályai harmadik felekre vonatkoznak, de saját magára nem. Ez lehetővé teheti az Apple számára, hogy előnyben részesítse saját ajánlatait, vagy akadályozzon más cégeket.
Ezek súlyos vádak, így az Apple-nek is reagálnia kellett. Szóvivőjük szerint termékeik és szolgáltatásaik középpontjában „mindig is az adatvédelem állt”. Az Apple-nél úgy gondolják, hogy a felhasználók adatai hozzájuk tartoznak, így nekik kell eldönteniük, hogy megosztják-e adataikat, és hogy kivel.
„Régóta hiszünk abban, hogy a hirdetések képesek kapcsolatba lépni a vállalkozásokkal az ügyfelekkel, és abban, hogy a cégek nagyszerű hirdetési lehetőségeket kaphatnak remek adatvédelem mellett.”
Az Apple szerint az ATT egyszerűen választási lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy engedélyezik-e az alkalmazások számára, hogy nyomon kövessék őket, vagy megosszák az adataikat adatközvetítőkkel. A cég azt is állítja, szerinte az ATT nem akadályozza meg a vállalatokat abban, hogy reklámozzanak, és nem korlátozzák a felhasználóktól a hozzájárulásukkal megszerzett belső adatok felhasználását.
Arra a vádra pedig, hogy az Apple saját alkalmazásai nem jelenítik meg a fenti választási lehetőséget, John Gruber Apple-elemző reagált. „Úgy gondolom, hogy ez egy mélységes félreértés azzal kapcsolatban, hogy mit csinál az Apple, és miként profitál közvetetten az ATT-ből. Az Apple adatvédelmi és nyomon követési szabályai magára is vonatkoznak. Az Apple saját alkalmazásai ugyan nem jelenítik meg a nyomon követést más alkalmazások között engedély figyelmeztetést, de nem azért, mert az Apple kivonná magát ez alól, hanem azért, mert az Apple saját alkalmazásai nem követik nyomon a felhasználót más alkalmazások között. Az Apple saját alkalmazásai az App Store-ban is megjelenítik az adatvédelmi jelentéseket.” A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy ebben az új világban, ahol négyből három iOS-felhasználó nem kér a nyomon követésből, a nem követő hirdetési platformok váltak előnyössé.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.