Tech hvg.hu 2022. június. 04. 11:03

Egy 73 méter hosszú, 117 méteres szárnyfesztávolságú repülővel visznek fel egy rakétaszerű gépet

Hiperszonikus repüléssel kezd el kísérletezni az a cég is, amelyik összerakta a világ legnagyobb repülőgépét.

A Stratolaunch bemutatta a szerkezetileg teljesen kész, Talon-A nevű járművet (rövidebben a TA-0-t), amelyet a cég Roc nevű fejlesztéséhez, a világ legnagyobb repülőgépéhez csatlakoztatnak majd – számolt be róla az Aviation Week. A lap szerint a Talon-A-t ugyan nem lövik ki a hatalmas vasmadárról, de így fontos feladat vár rá: a Roc kioldórendszerét fogják vele vizsgálni a mérnökök.

A hatalmas repülőgép a cég tervei szerint egyfajta kilövőállomásként szolgálhat hiperszonikus repülőgépek indításához, amely iránt még az amerikai légierő (U. S. Air Force) is érdeklődik.

A cég képeket is közölt a Roc középső szárnyára erősített TA-0-ról, hogy megmutassák, hogyan is fest a parányi, rakétaszerű szerkezet az óriási repülőgépen:

Stratolaunch/Domenic Moen

„A TA-0 jelképezi azt a hatalmas előrelépést, amelyet vállalatunk tett a hiperszonikus repülés felé. (…) Mindent megteszünk annak érdekében, hogy 2023-ra nemzeti teszteszközzé váljunk kormányzati és kereskedelmi ügyfeleink számára” – mondta Zachary Krevor, a Stratolaunch vezérigazgatója és elnöke.

A Roc egy csörlőrendszert is kapott, amely segít a kezelőknek, hogy a Talon-A-t a földről gyorsabban felrakják a platformra, így csökkentve a földi támogatás szükségességét.

A szakértők szerint a Talon-A csak egy prototípus, repülni nem fognak vele. Ehelyett az autonóm képességekkel rendelkező, a Mach 5 feletti sebesség eléréséhez rakétahajtást használó eszközök aerodinamikájának tesztelésére fogják használni.

A hiperszonikus gépek az utasszállító kategóriában még az évtized vége előtt megjelenhetnek: a hangsebesség akár kilencszeresével repülnének azok az utasszállítók, amelyek néhány órányira rövidítenék a kontinensek közötti utat.

Csak egy ugrás: a sugárhajtóművek után jöhet a hiperszonikus repülés

A hangsebesség akár kilencszeresével repülnének azok az utasszállítók, amelyek néhány órányira rövidítenék a kontinensek közötti utat - talán már az évtized végére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.