Igen különös eredményre jutott az amerikai Associated Press (AP) hírügynökség, miután lehetősége nyílt arra, hogy közelebbről vizsgálja meg, miként próbálja Kína a propagandát terjeszteni a Nyugaton.
A nyomozás egy kormányzati beadvánnyal kezdődött: a hírügynkség szerint az amerikai Igazságügyi Minisztérium egy New Jerseyben működő cég kapcsán jutott, hogy a New York-i kínai konzulátus 300 ezer dollárt, vagyis nagyjából 104 millió forintot fizetett ki a vállalatnak, hogy a közöségi oldalakon influenszerekkel méltassák a 2022-es pekingi téli olimpia idején Kína eredményeit – számolt be róla az AP.
Ez lehetett volna egy egyszerűen csak az olimpiához kötődő történet, ám Mike Catalini újságíró, a dezinformációval foglalkozó Amanda Seitz, valamint Eric Tucker tudósító kaptak az alkalmon, hogy közelebbről is megvizsgálják, Kína miként használja a közösségi médiát a propaganda és a kormányzati álláspontok terjesztésére.
A jelentésük szerint Kína egy komplett, magukat influenszernek kiadó újságírókból álló hálózatra támaszkodik. Ők azok, akik felerősítik a kínai kormány által közvetíteni kívánt üzeneteket a platformokon.
A vizsgálat során több tucat olyan felhasználói fiókra bukkantak, akik influenszernek adták ki magukat, valójában azonban kapcsolatban álltak a kínai kormánnyal és a kínai állami médiával. A bejegyzéseikkel az emberi jogokkal kapcsolatos, Kínát érintő kritikákat igyekeztek letörni, a kínai kormány álláspontját propagálták az orosz-ukrán háború kapcsán, valamint az Egyesült Államokat bírálták az amerikai születésű, de a téli olimpián kínai színekben induló és érmet szerző Eileen Gu freestyle síző miatt.
A csapat széleskörű elemzést végzett, hogy bizonyítékokat gyűjtsenek az influenszerek Kínához fűződő kapcsolatáról. Eközben megkeresték az érintetteket is, de vagy nem akartak nyilatkozni, vagy tagadták, hogy bármi közük lenne Kínához.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.