Magánbeszélgetések figyelése nélkül is többet tud az emberekről a Facebook, mint amennyit ildomos lenne.
„Épp arról beszélgettünk, hogy új matracot kellene venni, hát nem feljön egy matracreklám a Facebookon? Pedig még rá se kerestem. Tuti, hogy a telón keresztül lehallgatnak minket.” Sokaknak ismerős lehet az ilyen szituáció. Világszerte évek óta tartja magát a nézet, hogy az amerikai óriáscég ilyen módon is személyre szabja fő megélhetési forrását, a reklámot.
A jó hír az, hogy a Facebook minden jel szerint nem hallgatja le a mobilokat. Már csak azért sem, mert kétmilliárd felhasználó lehallgatásához, valamint az adatok feldolgozásához olyan nagy erőforrásra lenne szükség, ami jelenleg nem áll rendelkezésére. Emellett az elmúlt években számos kísérletet végeztek újságírók és kutatók, hogy kiderüljön, a beszélgetéseket bármilyen formában lehallgatja és továbbítja-e valahová a Facebook. A hamburgi Die Zeit 2019-ben azzal foglalta össze több német szerkesztőség kísérleteit, hogy találtak ugyan gyanús nyomokat, de meggyőző bizonyítékot nem. Német és amerikai egyetemek kísérletei sem igazolták a Facebook elleni gyanút. A CNET amerikai szakportál hasonló próbái 2019-ben ugyancsak eredménytelenek maradtak.
Csakhogy van egy rossz hír is: a Facebooknak nincs is szüksége arra, hogy ilyen mértékű megfigyelést és adatfeldolgozást végezzen, mert a felhasználóiról egyszerűbben is sokkal többet tudhat meg. Hogy milyen módszerekkel dolgozik a Facebook, arról további részleteket olvashat részletek a HVG e heti számában és a hvg360-on.