Magyarországon először szemészeti rendelésre foglalt időpontot a Pécsi Tudományegyetemen Bella, az Egyetem és a T-Systems által közösen kifejlesztett mesterséges intelligencia megoldása – közölte a technológiai vállalat. Bella a recepcióra érkező telefonokat kezelte, kikereste és lefoglalta a telefonálók számára a megfelelő időpontot vagy kérdés esetén a recepciós kollégához irányította a hívót. Az egyszerre több hívást fogadni képes Bellától az adminisztratív terhek jelentős csökkenését várja az intézmény.
A betegutak kialakításában és irányításában nagy segítséget nyújthat egy olyan fejlesztés, mely előre kialakított folyamatok mentén párbeszédet tud folytatni a betegekkel és önállóan, emberi beavatkozás nélkül képes ügyintézési folyamatokat kezelni. Egy ilyen rendszeren dolgozott az elmúlt időben a Pécsi Tudományegyetem és a T-Systems, utóbbi vállalat régóta működő, Vanda nevű digitális üzleti asszisztensére alapozva. (Vanda hallható például a Telekom telefonos ügyfélszolgálatán.)
A mesterséges intelligenciáján alapuló időpontfoglaló szolgáltatás neve Bella. Fejlesztése során – 2019 nyara óta – arra keresett választ az egyetem és a digitalizációs vállalat, hogy egy teljesen automatizált időpontfoglalási folyamat segítségével hogyan csökkenthető a klinikai telefonos ügyfélszolgálat terheltsége.
Bella képes szóban (telefonon) interakcióba lépni a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szemészeti Klinikájára telefonálókkal, ezzel elősegítve az időpontfoglalás gyorsítását és egyszerűsítését. A digitális asszisztens segítségével történő időpontfoglalást idén február elején vezették be a klinikán, a teszt április végéig tartott. A T-Systems közleménye szerint ezen időszak alatt a nap 24 órájában a digitális asszisztens üdvözölte a telefonálót és a kórházi rendszerben már regisztrált betegek esetében végigvezette az időpontfoglalási folyamatot, ezáltal az időpontfoglalás emberi ügyintéző nélkül történhetett meg. (Minden olyan esetben, amikor a beteg nem kívánta igénybe venni ezt a szolgáltatást, illetve nem rendelkezett megfelelő információval a digitális időpont kéréshez, Bella munkaidőben – reggel 8 és délután 3 óra között – az egyetem recepciós munkatársához kapcsolta a hívót.)
Minden sikeresen foglalt időpontot kérésre SMS-ben is nyugtázott a rendszer. A lefoglalt időpont előtt 2 nappal emlékeztető SMS-t kapott a páciens, erre küldött válasz üzenettel egyszerűen lehetett lemondani a foglalást. A tapasztalatok szerint az emlékeztető SMS növeli a járóbetegek szakrendelésen történő megjelenés arányát, a felszabadított időpontok által pedig növelhető a szemész orvosok idejének kihasználtsága.
A közlemény hangsúlyozza, hogy Bella kizárólag az időpontfoglalással kapcsolatos feladatokat látta el és csak egyértelmű kéréseket, utasításokat követett. Ha számára ismeretlen kérdéssel vagy kifejezéssel találkozott, akkor munkaidőben a recepcióra kapcsolta a hívást.
„A páciensek első meglepődésüket követően igen pozitívan fogadták Bellát. Azon tény, hogy immár 24 órában lehetővé vált az időpont foglalás, nagy segítséget jelentett a betegeknek. Továbbá információkat kaphattak a szemészeti ellátás helyszíneiről, az aktuálisan elérhető ellátásokról, valamint Bella révén a telemedicinát végző orvosokhoz is gyorsan eljutott a hívó. A telemedicina lehetővé tette, hogy rövid idő alatt jussanak személyes találkozás nélkül szakorvosi javaslathoz és receptekhez, továbbá vizsgálati időponthoz is szükség esetén” – idézi a T-Systems közlménye Csutak Adrienne-t a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szemészeti Klinika igazgatóját.
A megoldás bevezetésével – zárul a technológiát szállító vállalat közleménye – a Pécsi Tudományegyetem Magyarországon elsőként alkalmazott mesterséges intelligenciát egészségügyi ellátást támogató rendszert a betegutak kialakításában. A kísérleti üzem célja a rendszer fogadtatásának felmérése és a tapasztalatok alapján Bella megértési és ügyintézési képességének javítása továbbfejlesztése volt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.