Tech Balogh Csaba 2021. szeptember. 21. 12:03

„Van netbankom, engem nem érdekel a mobilbank” – akkor nézze csak, mire képesek az appok

Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

Sok olyan előnye is van a mobilbanki alkalmazásoknak, melyek egy számítógépes-böngészős felületből egyszerűen értelmezhetetlenek lennének. Jó hír, hogy sok esetben már nemhogy a bankfiókba nem kell bemenni az ügyintézéshez, de még a nappaliba sem.

Több száz ügyféligényt kielégítő banki szolgáltatásból mindössze három az, ami minden hazai pénzintézet mobilos alkalmazásában megtalálható – derült ki nemrég a BiztosDöntés.hu felméréséből, ami nem a díjak, hanem a szolgáltatások alapján vizsgálta a hazai bankok mobilalkalmazásait. A szolgáltató weboldalán található egy olyan, mindig aktualizált adatokból dolgozó kalkulátor, amelyben már a mobilon elérhető funkciók szerint is lehet szűrni a hazai banki ajánlatok között.

Hogy mennyire szükség volt már egy ilyen összehasonlító felületre, azt bizonyítják a Mastercard felmérésének adatai, melyek szerint tavaly már minden második bankkártyával rendelkező ügyfél (56%) használta pénzintézete mobilbanki alkalmazását. A fizetéstechnológiai vállalat statisztikája szerint a használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). Ez egyúttal az a három funkció is, amit a BiztosDöntés.hu elemzése az összes hazai banki appban megtalált.

A mobilbank fix előnye az internetbankhoz képest természetesen a mobilitás: már nemhogy a bankfiókba nem kell bemenni az ügyintézéshez, hanem a nappaliba sem. A Deloitte Digital idén júniusi kutatása szerint egyrészt nő a bankfiókot kerülők száma – idén már a válaszadók 41 százaléka mondta magáról, hogy évente egyszer sem tér be a bankfiókba –, másrészt ezen a csoporton belül szemmel látható a csak mobilt használó alszegmens növekedése: a tavalyi 4 százalék után idén már az ügyfélkor 9 százaléka vallotta, hogy kizárólag okostelefonjáról bankol.

A 30 év alattiak közel ötöde már csak mobilon szeretne bankolni.

A pénzügyek így szó szerint bárhonnan intézhetők, otthonról, vonaton ülve, nyaralás alatt a kávézóból.

A többi előnyt azok a pluszfunkciók jelentik, melyek bankonként, apponként változnak. Például több pénzintézet kínálja annak lehetőségét, hogy az ügyfél ne a már szokásosnak mondható, ám költséges SMS-ekből értesüljön a számláját érintő tranzakciókról (pénz beérkezéséről vagy éppen kártyahasználatról), hanem a mobilbanki alkalmazás által (ingyenesen) megjelenített push üzenetben.

Magától értetődő előny, hogy mobilbanki alkalmazással megoldható a még a kártyás fizetésnél is kényelmesebb mobilfizetés, erre a BiztosDöntés.hu által vizsgált tíz alkalmazásból hat képes.

Számítógépen használt internetbank esetén nehézkes lenne, mobilon egyszerűen megoldható a QR-kód beolvasása, így nagyon egyszerűvé tehető egy közüzemi szolgáltató által küldött sárga csekk befizetése.

Ha ellopják a bankkártyánkat, szó szerint minden másodpercen sok múlhat. És igen sok másodpercnyi előnyt jelent, ha sem egy számítógépig nem kell elérnünk ehhez, sem az ügyfélszolgálattal nem kell vonalba kerülnünk, hanem pár érintéssel elintézhetjük ezt a mobilbanki appban. (Sőt, néhány mobilbankban az is megoldható, ha valamiért csak egy bizonyos időre szeretnénk felfüggeszteni a kártyánkat.)

A szinte minden mobilbankban elérhető bankfiók- és ATM-kereső sokszor jó szolgálatot tehet, ahogy az egyelőre csak pár alkalmazásba épített (tömegközlekedési) mobiljegyvásárlás is.

A legfurcsább mobilbanki funkciók között pedig bulikeresőt, hűségkártya-tárolót, kerékpárbiztosítási lehetőséget, bankfiókbéli távoli sorszámhúzót és készpénzesfizetés-rögzítési megoldást is találunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.