Az átláthatóság jegyében újabb jelentést tett közzé a Facebook – ezúttal arról, hogy melyek voltak az elmúlt negyedév azon tartalmai a közösségi oldalon, amelyekkel a legtöbben találkoztak. A mostani jelentés az Egyesült Államok felhasználóira fókuszál.
A The Verge beszámolója szerint a Facebook jelentése válasz azokra a felvetésekre, melyek szerint a legtöbb interakciót kiváltó tartalmak a platformon a jobboldalhoz köthetők, amelyek alkalmasak arra, hogy radikalizálják a felhasználókat. A cég szerint ugyanis nem feltétlenül van átfedés aközött, hogy hogy mely tartalmakat látják a legtöbben, illetve hogy melyekre érkezik a legtöbb reakció.
A Facebook jelentése azokra nyilvános bejegyzésekre fókuszál, amelyekkel 2021. április eleje és június vége között találkoztak az amerikai felhasználók. Ebben az időszakban a Gaur Gopal Das bejegyzése jutott el a legtöbb emberhez: egy betűsaláta, amiben értelmes szavak is vannak elrejtve, a felhasználókat pedig arra kérik, hogy osszák meg az első három szót, amit megtalálnak benne. A Facebook szerint ez a bejegyzés 80,6 millió emberhez jutott el.
A második legtöbb felhasználót elért bejegyzés arra buzdította a 30 feletti embereket, hogy posztoljanak egy képet magukról, amin fiatalnak tűnnek (61,4 millió elért felhasználó). A bejegyzések teljes listáját hivatkozásokkal együtt itt lehet megnézni.
A Facebook azt is kigyűjtötte, hogy mely weboldalak voltak azok, amelyek a legtöbb emberhez eljutottak (szemben azzal, hogy melyek voltak a legnépszerűbbek). A lista első öt helyezettje az alábbiak szerint alakul:
- YouTube - 181,3 millió fő
- Amazon - 134,6 millió fő
- UNICEF - 134,4 millió fő
- GoFoundMe - 124,8 millió fő
- Twitter - 116,1 millió fő.
Emellett a Facebook készített egy TOP 20-as listát arról is, hogy melyek voltak a legtöbb emberhez eljutó hivatkozásmegosztások. Ezek közül az UNICEF indiai felhasználók számára létrehozott Covid–19 tájékoztatója is ott van az elsők között (62,7 millió elért ember). Az UNICEF a legtöbb emberhez eljutó Facebook-oldalak között is ott van, méghozzá az első helyen (153,2 millió), a lista többi szereplője pedig leginkább a szórakoztató tartalmairól ismert: LADbible (104,4), UNILAD (87,6), de megtalálható a listán például a Daily Mail híroldal is (88,4 millió).
A The Verge szerint a lista egyszerre tűnik meglepőnek és gyanúsnak, mivel korábban többször is lehetett már arról hallani, milyen komoly vita folyik a cégen belül az átláthatóságról.
Azt a Facebook is elismeri, hogy a fenti jelentés nem teljesen pontos, ugyanis a legtöbb emberhez eljutó bejegyzések is csupán az amerikai felhasználók által látott bejegyzések 0,1 százalékát teszik ki. Emellett a fenti lista a nyilvánosan elérhető oldalakat összegzi, a zárt csoportokban és a személyes profilokon megosztott tartalmakra nem tér ki.
A vállalat a tervek szerint a jövőben negyedévente készít majd hasonló jelentést.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.