A magyarországi kis- és középvállalatok közel fele végez valamilyen online csatornán marketingtevékenységet, ám döntő többségük előre átgondolt stratégia híján, lényegében találomra költi a pénzét – derül ki a Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) 2021 tavaszi méréséből, amely ezúttal célzottan a kkv-k marketingaktivitását vizsgálta. A friss adatok azt is megmutatják, hogy a módszeresség hiánya sokaknál hogyan "ég bele a rendszerbe": mivel az átgondolatlanul elindított kampányok kiértékelése sem professzionális módszerekkel történik, ez megnehezíti a következő etapok tudatos tervezését.
A tavaly indult Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) kutatássorozat célja, hogy hosszú távon, átfogó felmérésekkel vizsgálja a hazai kkv-szektor digitális versenyképességét, valamint annak fejlődési lehetőségeit. A legfrissebb, 2021 áprilisában végzett kutatás a cégek online marketingtevékenységére fókuszált. Az országosan reprezentatív felmérést 5-249 főt foglalkoztató, 100 millió és 18 milliárd forint közötti árbevételű, 200 cégből álló mintán, telefonos adatfelvétellel végezték. Az elemzésben részt vettek az Intren digitális ügynökség szakértői.
A kutatás részletes eredményeiből kiderül, hogy a magyarországi kkv-k 45 százaléka végez digitális marketingtevékenységet, jellemzően a Facebookon (40%), míg a második legnépszerűbb lehetőség az egyedi weboldalakon elhelyezett hirdetés (28%). Háromnegyedük nem rendelkezik a digitális marketinghez rendelt büdzsével, és további ötödüknek (18%) is csak összesített marketing költségvetése van. A digitális marketing feladatait általában (83%) egy fő látja el a cégnél.
A vállalkozások 39 százaléka nem használja marketingre azokat a csatornákat, melyeket munkaidőn kívül vélhetően a cég munkatársai is nyomogatnak. Azaz a hazai kkv-k harmada Facebookon, Instagramon, YouTube-on, TikTokon, a Google rendszerében, sőt hír- és más weboldalakon sem hirdet.
Mindezzel vélhetően összefügg, hogy a jelenlegi aktivitás kevés vállalkozásnál hoz bevételi oldalon nagy eredményeket: a vállalatok kétharmada szerint náluk nem jelentős, vagy egyenesen elhanyagolható az árbevételi hatás.
A cégek döntő többsége azt nem tudja pontosan, mit szeretne elérni: a magyarországi kkv-k 88 százalékának nincsenek előre rögzített célszámai a digitális marketing eredményességének mérésére. Ezzel alighanem összefügg, hogy a digitális tevékenységet folytató cégek harmada nem értékeli ki a hirdetések eredményét. Amelyek kiértékelik, azok közül legtöbben (83%) a hirdetési fiókjuk figyelésével ellenőrzik a hirdetéseik eredményeit, esetleg analitikai szoftvert használnak (18%) vagy külső partnerük van, amely jelentést készít nekik (11%).
A digitális marketingre odafigyelő kis- és középvállalatoknak is csak szűk fele (45%) foglalkozik keresőoptimalizálással, tehát mindössze ennyien tartják fontosnak, hogy a keresők találati listáján az elsők között szerepeljen a nevük, amikor egy netező az adott termékek, szolgáltatások iránt érdeklődik.
Az online marketingben használható adathalmazt a cégek fele (52%) nem tartja számon, míg további harmada (36%) csak a vásárlókra vonatkozóan tárol elérhetőségi és vásárlási adatokat. Adatokra alapozva csupán a cégek 4 százaléka igyekszik megközelíteni a célpiacát, míg az elérhetőségen és a már megvalósult vásárlásokon túlmutató adatokat mindössze 3 százalék tárol.
Mit csinál, aki nem csinál semmit?
A digitális marketingtevékenységet jelenleg nem végző cégek döntő többsége (91%) nem tervezi bevezetni ezt a közeljövőben, míg 2 százalékuk idén még további 6 százalékuk pedig a következő 1-2 évben szeretné megoldani ezt.
A legtöbb cég (80%) azzal indokolja, hogy nem végez digitális marketing tevékenységet, hogy termékének, szolgáltatásának meghatározott megrendelői köre van, ezért nem szükséges semmilyen marketingtevékenység. A cégek további 16 százaléka más csatornát használ az értékesítésre, reklámozásra.
E cégek ötödének (19%) saját weboldala vagy online felülete sincsen.
Félig üres, félig tele pohár
Az Intren szakértői szerint a fenti eredmények mutatják, hogy miközben az online marketing esszenciája az adatok alapján történő tervezés, megvalósítás és értékelés lenne, ezt az adatvezérelt szemléletet egyelőre kevés kkv tudja ténylegesen alkalmazni. Pozitívabban szemlélve ez azt is jelenti, hogy
kis erőforrás-befektetéssel gyors javulás lenne elérhető: akár a dedikált munkatárs képzésével, akár hozzáértő szakember alkalmazásával, akár külsős ügynökség megbízásával.
A kutatás eredményei alapján azonban csak minden nyolcadik cég tervezi a munkatársak digitális képzését, 2 százalékuk keres új munkavállalót a feladatra és külsős szakembert is csak az esetek negyedében vonnak be. Amely cég azonban gondot fordít a digitális marketing know-how megszerzésére, jelentős versenyelőnyre tehet szert.
A kutatás teljes elemzése elérhető a Digiméter oldalán. Az eredmények közzététele után a weboldal Én Digiméterem menüpontja alatt a kutatásban részt nem vett kkv-k is kitölthetik a kérdőívet és hozzá mérhetik magukat a versenytársaikhoz az adott területen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.