Tech hvg.hu 2021. május. 26. 08:03

Új jelölés kerül rengeteg mobilra, érdemes lesz figyelni

Európa öt vezető mobilszolgáltatója közös, iparági szintű, úgynevezett Eco Rating minősítési rendszert vezet be, melynek segítségével könnyen beazonosíthatóvá és összehasonlítóvá válnak a leginkább fenntartható mobiltelefonok. A kezdeményezés célja, hogy a környezettudatos fogyasztók öt szempontot is figyelembe vehessenek, illetve hogy a kereslet hatására a gyártók csökkentsék készülékeik környezeti hatását.

Az Eco Rating kezdeményezést a Deutsche Telekom, az Orange, az O2 és a Movistar márkanevek alatt működő Telefónica, a Telia Company és a Vodafone közösen hozta létre, hogy a kiskereskedelemben egységes és pontos tájékoztatást nyújtsanak az okos- és hagyományos mobiltelefonok gyártásának, használatának, szállításának és ártalmatlanításának környezeti hatásáról – derül ki a Telekom tájékoztatójából.

Az Eco Rating kezdeményezéshez gyártói oldalról máris tucatnyi fontos márka csatlakozott:

  • az Alcatel,
  • a CAT,
  • a Doro,
  • a Nokia,
  • a Huawei,
  • a MobiWire,
  • a Motorola (Lenovo),
  • a OnePlus,
  • az OPPO,
  • a Samsung,
  • a TCL,
  • a Xiaomi
  • és a ZTE

készülékek dobozain tűnnek majd fel elsőként a jelzések 2021 júniusától, 24 országban. Várható, hogy a jövőben további márkákat is bevonnak majd a minősítés körébe.

Hogyan áll össze a pontszám?

Az Eco Rating a készülékgyártók által szolgáltatott információk felhasználásával, 19 különböző kritérium alapján egységes, objektív értékelési módszert alkalmaz, melynek figyelembevételével minden egyes modellre egy pontszámot állapít meg egy százas skálán. Ez a pontszám a készülék teljes életciklusa során fellépő környezeti hatást jellemzi.

Az alább látható – itthon természetesen magyar nyelvű – címke feltünteti a mobileszközök fenntarthatóságának öt kulcsfontosságú elemét, melynek keretében tájékoztatást ad a készülék tartósságáról, javíthatóságáról, újrahasznosíthatóságáról, továbbá klíma- és erőforrás-hatékonyságáról.

Magyar Telekom

A tartósság a készülék robusztussága, az akkumulátor élettartama, valamint a készülékre és alkatrészeire vonatkozó garancia ideje alapján születik meg. A javíthatóságról szóló minősítés megállapítja, hogy a készülék mennyire egyszerűen javítható, ideértve a kialakítást, illetve az olyan támogató aktivitások vizsgálatát, melyek a termék javíthatóságával, újrafelhasználhatóságával és frissíthetőségével növelhetik a termék élettartamát. A magasabb pontszám azt jelzi, hogy az adott szempontok támogatottak.

Az újrahasznosíthatóság nevű mutató meghatározása során azt vizsgálják, hogy mennyire jól visszanyerhetők és szétszerelhetők az eszköz alkatrészei, ideértve az ehhez szükséges információk meglétét, illetve azt is, hogy milyen mértékben újrahasznosíthatók a készülékhez felhasznált anyagok.

A klímahatékonyság az eszköz teljes életciklusa során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségére utal. Minél jobb a pontszám, annál kisebb az éghajlatra gyakorolt hatás.

Az erőforrás-hatékonyság mint vizsgálati szempont az eszközben felhasznált ritka nyersanyagok (pl. az elektronikus alkatrészek gyártásához szükséges arany) mennyisége alapján az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást értékeli; minél jobb a pontszám, annál kisebb a készülék alapanyag-felhasználásra gyakorolt hatása.

Az Eco Rating módszertana a korábbi környezetvédelmi kezdeményezések során összegyűjtött iparági ismeretekre és legjobb gyakorlatokra épül. Az aláírók tájékoztatása szerint a kezdeményezés az IHOBE (gazdasági fejlődésre, fenntarthatóságra és környezetvédelemre szakosodott köztulajdonban lévő ügynökség) műszaki támogatásával és felügyeletével és a készülékgyártók részvételével valósul meg. A szempontrendszert uniós és iparági szabványok és iránymutatások felhasználásával, valamint egyes esetekben új paraméterek bevezetésével alakították ki.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.