Tech Gécs Dániel 2021. április. 29. 14:00

Az első igazi PlayStation 5-ös játékban tulajdonképpen nincs töltőképernyő

Gécs Dániel
Szerzőnk Gécs Dániel

A Sony sokszor hangoztatta, mekkora előrelépés a PlayStation 5 az előző konzolgenerációhoz képest. Most már gyakorlati példa is van: a néhány órán belül debütáló Returnal az első olyan játékok egyike, amely a rendszer minden részét kihasználja. A finn Housemarque újdonságával mi már napok óta játszunk, és végre írhatunk is róla.

Fél perc – nagyjából ennyi időt vesz igénybe, amíg a PlayStation 5 a játék indításától számítva megjeleníti az első képkockákat, a felhasználó pedig megkezdheti egy idegen bolygó felfedezését. Csak összehasonlításképp: az eggyel korábbi PS4-en ugyanez a manőver kétszer-háromszor tovább tartana. De a pénteken debütáló Returnal nem csak ebben a különbözik a többi Sony-szoftvertől: szinte minden téren kihasználja a japán cég új konzoljának előnyeit. Így a hangok, az irányítás és a megjelenés is sok lépcsőre vannak attól, mint amit az előző generációtól megszokhattunk. És a legjobb részt még nem is említettük.

A videojátékos világ évtizedek óta létező jelenségét, a játékon belüli töltőképernyőt itt ne is keressük. Annál gyorsabban történnek a dolgok, minthogy szükség lenne rá.

Három-négy játék egy áráért

A finn Housemarque újdonsága hivatalosan egy rougelike stílusú videojáték. Ez annyit tesz, hogy a felhasználónak egy labirintusszerű környezetben kell mozognia, miközben válogatott ellenfelek és csapdák nehezítik az előrejutást. Az egyszerűbb szoftverek esetében már véget is érhetne a felsorolás, de Returnal más elemekkel is kiegészül: a pálya egyrészt folyamatosan átalakul, emellett a szerepjátékokra jellemző tevékenységek, az erőforrások és erősebb fegyverek gyűjtögetése is visszaköszön. A program ráadásul nem is teljesen akció, mert a környezet és a mondanivaló erősen horrorisztikus, a sztori pedig pszichológiai és tudományos-fantasztikus témákat boncolgat.

A játék központi alakját Selene-nek hívják, aki afféle hajótörött űrhajósként az Atropos nevű bolygón reked. A planéta csak az első pillanatokban tűnik veszélytelennek, és hamarosan élet-halál küzdelem kezdődik. A nem túl eredetinek tűnő ötlet senkit ne riasszon el, mert ez valójában csak a játék külső héja: a történet szerint egy végtelen időhurokba kerültünk, így minden elhalálozáskor ugyanott kezdünk, ahonnan indultunk.

A környezet viszont sosem lesz ugyanaz, a lépcsők, az emelkedők, de még az ellenfelek sem ott jönnek majd elő, ahol legutóbb.

Ez a különlegesség pedig fontos tulajdonsága a Returnal világának: egy örökké változó szoftvert kapunk, ami egyrészt folyamatos taktikázásra és ügyeskedésre ösztönöz, másrészt az újrajátszás esélyét is nagyban növeli. De ahhoz persze először el kell jutni a végére.

Housemarque/Sony PlayStation

Szó szerint érződik

A Returnal világát rengeteg veszélyes csapda és űrlény alkotja, melyek hol csapatostul, hol pedig egyedül törnek ránk. Adott esetben csak a távolból lődöznek, máskor azonban közelebb és közelebb jönnek, vagy egy pillanatra eltűnve egyből a hátunk mögé lépnek. A támadások legtöbbjét egy gyors arrébb mozgással kikerülhetjük, de erre csakis néhány alkalommal van lehetőség. A helyzetek nagy részében tele kell őket pumpálni ólommal, és épp ez az, ami a Returnalban kiválóan működik:

a lövések mindegyikét érezni, attól függetlenül is, miféle fegyverrel adjuk le, köszönhetően a DualSense haptikus visszajelzésének.

Még a kontroller ravaszai is trükkösek, ugyanis a baloldalit csak kissé lenyomva egyszerűbb tűzerőhöz jutunk, egy erősebbel viszont az aknavetőhöz hasonló rombolást végezhetünk. A joystick mindemellett az időjárási eseményekre is reagál. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha esik az eső, úgy az eszköz a lehulló csapadékhoz igazodva pulzál. Sajnos nem tudunk rá jobb szót, de a lenti videó talán segít, mire is gondolunk. (A hangot érdemes kicsit feljebb csavarni.)

A Returnal hangok szempontjából is egy kisebb technikai mérföldkő, ugyanis a kifejezetten a PS5-höz készített, Pulse 3D nevű fejhallgatót is támogatja. Az élmény elsősorban a különleges térhangzás miatt lesz kiemelkedő. A fejes persze nem jár a játékhoz, sőt magához a konzolhoz sem, külön meg kell vásárolni. Aki viszont rendelkezik a csaknem 37 ezer forintos kiegészítővel, itt okvetlenül használja.

Ez next-gen

Bár a PlayStation 5 napjainkban is képes felmutatni az új hardverhez tervezett játékokat, a Returnal az első, ami a gép minden eleméből kisajtol valamit. Ebbe természetesen az is beletartozik, hogy a harc, a környezet, az egyes karaktermodellek mind nagyon látványosak, élesek és vibrálóak. Mindez azonban nem befolyásolja az élményt: a képkockaszám akkor sem csökken, ha egyszerre több ellenséget látunk magunk előtt. Az animációk pedig akkor is villámgyorsak, ha valamilyen bonyolultabb képet kell legenerálni.

Ennél is érdekesebb viszont a bevezetőben már említett töltőképernyő (majdnem teljes) hiánya. A PS4-es konzolok tulajdonosai jól tudják, hogy a készülék ötödik-hatodik évében megjelent szoftvereket még az indítás után is sokszor zavaróan hosszú ideig tölti a gép. Elsősorban nekik okozhat meglepetést a Returnal és a PS5 kettőse, mivel a töltés klasszikus folyamatát itt szinte egyáltalán nem érzékelni: amint bejött a játék képe (a néhány másodpercnyi intró egyébként átugorható), máris lövöldözhetünk, újabb és újabb területekre léphetünk be.

Hogy ez lesz-e az új iparági standard, az egyelőre kérdéses. Sok múlik ugyanis a játék műfaján és a világán, illetve azon is, hogy a fejlesztők miként tudják kamatoztatni a PS5 különleges SSD-jét. A Returnal azonban így is remek ízelítőt ad arra vonatkozóan, milyen élmények várnak a felhasználóra ebben a generációban.

Verdikt

Mi mással is zárhatnánk tesztünket, ha nem azzal, hogy a Returnal egy átlagon felüli PlayStation-exkluzív, mely tartalmi és technikai értelemben is jól működik. Ugyanakkor akadnak dolgok, amik visszább vehetik az érdeklődést: a pályák nem egyszer nehezen teljesíthetők, sok a felszedhető holmi, illetve képesség, és eleinte nem teljesen egyértelmű, melyikkel mihez tudunk kezdeni. A kontroller esetenként pedig túlságosan rázkódik, de hálistennek az legalább állítható. A feketeleves viszont így sem kerülhető el, tekintve, hogy a Returnalt csakis PS5-re lehet megszerezni. A konzol viszont több helyen ma is várólistás termék, egyes üzletekben pedig a hónapokkal korábbi rendeléseket sem tudták teljesíteni. Hiába, a járvány ebbe is bezavar. Tesztünk alanyát ettől függetlenül 10-ből 8,5 pontra értékeltük.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.