Az Apple és a Spotify után a Facebook is közzétette podcastcsatornákat támogató terveit. Utóbbi két vállalat össze is dolgozik.
Az "online rádióműsorként" régóta létező podcastek népszerűsége sosem ért fel a hangra és képre egyaránt építő YouTube-videókéhoz. De valami most történik, talán a Clubhouse alkalmazás sikere miatt egyre több cég próbál erősíteni hangban.
A Facebook és a Spotify Boombox nevű kezdeményezésének lényege, hogy a Facebookba beépítenek egy Spotify-lejátszót, így a közösségi oldal felhasználói úgy hallgathatják meg a Spotify rendszerében lévő tartalmakat, hogy ehhez nem kell elhagyniuk a Facebookot. Persze már eddig is szólhatott a Spotify a háttérben, azonban ha listát vagy zeneszámot akart váltani, át kellett lépni a másik alkalmazásba.
És úgy tűnik, hogy a Facebook nem áll meg itt: a Spotifyról történő beágyazás mellett a tartalomgyárosok közvetlenül a Facebookra is feltölthetik, és ott terjeszthetik hanganyagaikat. A Facebookba épített hanglejátszó azokat is viszi majd.
Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a tartalomgyártók Facebook-oldalukon keresztül terjeszthetik a műsorukat. További részletek nem derültek még ki.
A Facebook nem véletlenül nem akar lemaradni a podcastvonatról. A cég szerint több mint 170 millió felhasználó kedvel valamilyen podcastoldalt a Facebookon, és mintegy 35 millió olyan felhasználó van a közösségi oldalon, amely a műsorok által létrehozott csoportokhoz csatlakoztak. Márpedig ebben már komoly hirdetési potenciál van, hiszen a Facebook pontosan tudja, hogy ki milyen podcastek iránt érdeklődik, ez pedig újabb célcsoportot jelent a reklámok számára.
A pluszbevételtől egyébként az Apple sem akar elesni: Tim Cook nemrég bejelentette a Podcasts előfzetéses rendszerét, ami lehetővé teszi a podcasterek számára, hogy pénzt csinálhassanak tartalmaikból. (Az ingyenes podcastek természetesen ezután is megmaradnak.) Ezért cserébe az első évben a bevételek 30, a másodikban pedig a 15 százalékát kéri az Apple.
A Spotify inkább arra törekszik, hogy a legnagyobb podcastterjesztő legyen: ez a cég is lehetővé teszi majd az előfizetéses podcastcsatornák indítását, de az Apple módszerével ellentétben a bevétel 100 százalékát az alkotóknál hagyja. Szinte biztos, hogy ez a döntés jelentős részben pr-alapú, mert az utóbbi időben a Spotifyt sok támadást érte a zenészektől az átláthatatlan jogdíjfizetési rendszere miatt. Nemrég az is kiderült, az Apple – azonnal átlátható, minden zenelejátszást azonos összeggel díjazó rendszerében – zenehallgatásonként kétszer annyit fizet ki a művészeknek, mint a Spotify.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.