Adware-ként (kéretlen hirdetésekkel bombázó szoftverként) emlegeti egy szoftvermérnök az iOS 13-at, amellyel szerinte az Apple a saját szolgáltatásainak népszerűségét növelné.
Korábban már megvádolták a Microsoftot azzal, hogy Windows 10-es rendszerét használja fel arra, hogy egyéb termékeit és szolgáltatásait reklámozza, és most hasonlókkal vádolják az Apple-t is. Steve Streza mérnök szerint az iOS 13 tulajdonképpen adware, ugyanis az Apple az operációs rendszerével próbálja növelni az előfizetők számát különféle szolgáltatásaira, például az Apple Newsra, az Apple Cardra vagy az Apple Musicra. Blogbejegyzésében áttekinti az összes olyan helyet az iOS-ben, ahol az Apple által gyártott hirdetéseket talált.
Annak elemzése kapcsán, hogy miként tolja a reklámokat a nem fizető felhasználók elé a rendszer, Streza azt is hangsúlyozza, hogy lehetetlen blokkolni ezeket a hirdetéseket az operációs rendszerben, mivel az iOS-es hirdetés-blokkolók csak a Safariban működnek. „Rengeteg a hirdetés azon az eszközön, amelyért a felhasználó sokat fizetett” – írja a mérnök. Az iOS 13-ban sok a hirdetés az Apple szolgáltatásairól, az üzembe helyezés pillanatától kezdve egészen a napi használatig. Néhány közülük elutasítható vagy elrejthető, de a legtöbb nem. Van egy kifejezés annak a szoftvernek a leírására, amely sok eltávolíthatatlan hirdetés tartalmaz: adware, és sajnos ilyenné vált az iOS 13 – magyarázza a mérnök.
Sokakat azért nem bosszant ez, véli Streza, mert amúgy is feliratkoztak ezekre a szolgáltatásokra. Azonban ha valaki nem iratkozik fel, akkor kénytelen folyamatosan szembesülni ezekkel a hirdetésekkel, akár alkalmazásokban, akkor push értesítésekben. Streza azt is nehezményezi, hogy bármit keresünk az App Store-ba, legfelül egy hirdetés tűnik fel, és csak akkor az „igazi” app, ha a fejlesztője fizet a privilégiumért. Ez ugyan nem Apple-szolgáltatás reklámozása, de ezzel is pénzt csinál magának az Apple. Összességében a helyzet még komolyabbá fog válni, ahogy egyre több új szolgáltatása lesz a redmondiaknak, úgyhogy Streza szerint elérkezett az idő, hogy a felhasználók fellépjenek ez ellen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.