Bitai Zsófia reklámjogász szerint a Facebooknak már ketyeg az óra, így legkésőbb januárban ki kell fizetnie a Gazdasági Versenyhivatal rekordbírságát.
December 6-án története eddigi legnagyobb bírságát szabta ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH): az 1,2 milliárd forintos "csekket" a Facebooknak kell kifizetnie, mert a GVH szerint pontatlanul tájékoztatták a felhasználókat. Miközben a közösségi oldal azt hirdette, hogy a regisztráció és az oldal használata ingyenes, a versenyhivatal szerint lényegében ez nem igaz, mert a felhasználók adatait a cég bevételszerzésre fordította.
Bár ilyenkor a Facebook általában fellebbezni szokott a büntetések ellen, Bitai Zsófia reklámjogász szerint január elején a Facebooknak ki kell fizetnie a GVH büntetését.
"A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, illetve azok tilalmát egy európai uniós irányelv, az 'UCP Directive' határozza meg az Európai Unió egész területén. Ennek a magyar jogba átültetett változata a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, mely alapján, ha egy ilyen magatartás Magyarország területén valósul meg és Magyarországon élő fogyasztókat érint, a magyar hatóságok eljárhatnak az ügyben. Mivel a Facebooknak számos magyar felhasználója van, akik közül rengetegen fogyasztóknak minősülnek, a fogyasztóvédelmi hatóságként is működő GVH eljárást indíthatott az ügyben" – magyarázza Bitai, hogy miért éppen a Gazdasági Versenyhivatal, és miért nem a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság járt el az ügyben. A legfontosabb szempont azonban az, hogy az ügyben nem az adatgyűjtés etikussága a probléma, hanem az információ értékesítése.
A döntés értelmében a Facebook adatokat gyűjt a felhasználóiról, melyek segítségével célzott reklámozási lehetőséget értékesít hirdetői részére, hogy ezekkel bombázhassák az embereket, ösztönözve ezzel a fogyasztást. A Facebookot üzemeltető vállalkozás bevétele pedig ezekből a reklámokból és hirdetésekből származik.
A Facebook tehát az úgynevezett „zéróáras” üzleti modellt követi, mely a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ingyenesen regisztráló felhasználók követései, kedvelései, megosztásai alapján adatokat gyűjt róluk. Ezen adatok segítségével célzott reklámozási lehetőséget biztosít a hirdetőknek és látható helyen, a postok között helyezi el a hirdetéseket – hangsúlyozza Bitai Zsófia.
A joggyakorlat értelmében az ingyenesség hirdetése különösen alkalmas a befolyásolásra. Az ingyenesség erős hívószó, az érdeklődést már önmagában felkelti, vonzóvá teszi a szolgáltatást az emberek számára, de az átlagos felhasználó ezen egyoldalú juttatást, ajándékozást ért.
Még ha a GVH döntését a Facebook meg is támadja a bíróságon, annak a bírság befizetésére nincs halasztó hatálya, így elmondható, hogy az 1,2 milliárd forint befizetésének határideje ketyeg, a döntés Facebook Ireland általi átvételétől számítva 30 napon belül lejár. Vélhetőleg valamikor január elején várható az utalás a GVH bírságbevételi számlájára. Más kérdés, hogy a Gazdasági Versenyhivatal büntetésén valószínűleg jót nevettek a Facebook központjában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.