A Google és a Twitter után a Facebook is szigorítani készül a politikai hirdetésekre vonatkozó szabályzatát. Igaz, minimálisan.
Nagy port kavart a Facebook egy szeptemberben bejelentett változtatása, amely lényege hogy a politikai szereplőkre ezentúl lazább szabályok vonatkoznak, és azért sem büntetik meg őket, ha egy bejegyzésben hazudnak. Mindent azért nekik sem lehet, azokat a posztokat ugyanis, amelyek a Facebook szerint valódi károkhoz vezethetnek, törlik.
A Twitter ezzel szemben közölte: kitiltja a politikai hirdetéseket a platformról, és néhány napja a Google is szigorításról döntött. Ők a továbbiakban is engedélyezik ezeket a bejegyzéseket, de a hirdetők csakis irányítószám, kor és nem alapján szűkíthetik célcsoportjukat, a politikai nézetek és a szavazási előzmények kiesnek a rostából.
Valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook átgondolja tevékenységét, a közösségi oldalról ugyanis az a hír járja, hogy
- kevesebb muníciót adna a politikai hirdetők kezébe,
- valamint korlátozná az ilyen tartalmak széles körű terjesztését.
A Wall Street Journal szerint a Facebooknál már fontolóra vették a hirdetések által elérhető bázis minimális emelését. Ennek főleg az eredménye érdekes, így ugyanis nem lehetne szűkebb célcsoportra lőni. Utóbbi azért is problémás, mert a hirdetések olyan közegbe is eljuthatnak, ahol senki nem kérdőjelezi meg a bejegyzésben közölt információkat.
A Facebook egy módosítással viszont elejét vehetné ennek, és jelek szerint éppen erre készülnek.
A változtatásoknak azonban nem mostában, hanem majd a 2020-as amerikai elnökválasztási kampányban lesz fontos hatásuk, amikor a pártok kampánycsapatai óriási pénzeket költhetnek facebookos hirdetésekre. Azt ugyanakkor semmi nem garantálja, hogy a Facebook meg is valósítja a tervét.
Az oldal kommunikációs feladatait vivő Nick Clegg legutóbb ráadásul úgy fogalmazott: a Facebookot nem arra találták ki, hogy igazságot tegyen. Így pedig azt sem kell vizsgálnia, igazat állít-e egy politikai szereplő.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.