Ilyen áramlásban az ember nem tud mit csinálni, meg sem tud kapaszkodni – ezt mondta Kosina Péter, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének felügyelő bizottsági elnöke, akit a Hableány katasztrófája körüli búvármunka körülményeiről kérdezett az Index.
A Clark Ádám úszódaru segítségével próbálják meg a felszínre hozni ma a múlt szerdán elsüllyedt Hableány kirándulóhajót. A mentés körülményeiről és a helyszínen lévő szakemberek munkájáról az Index megkérdezett egy ipari búvárt, Kosina Pétert, aki azt mondta, nem nevezné magát vagy bárkit, aki nincs ott a helyszínen a helyzet szakértőjének, mert nem vesznek részt a mentésben, és mert több mint 60 éve nem történt ilyen súlyosságú baleset Magyarországon.
Aki ott van, csak az tapasztalhatja, hogy pontosan milyenek a látási viszonyok, mennyire hideg a víz, milyen erős a sodrás. De amit tényleg fontos figyelembe venni, hogy a Duna, a Tisza is árad. Ez pedig azt jelenti, hogy nemcsak a vízállás magasabb, hanem az áramlási sebesség is.
Kosina szerint a búvárruhának van egy felhajtóereje, amit egy ipari búvár – körülménytől függően – nagyjából 30 kilogramm ólommal ellensúlyozni szokott, hogy lent tudjon maradni. "Ha jól olvastam, ez az első próbálkozó búvár olyan 60-65 kilót vett magára, és azzal is vitte a víz. Ilyen áramlásban az ember nem tud mit csinálni, meg sem tud kapaszkodni, nemhogy valamit felkutatni, felhozni."
Újabb szonárképeket adott ki a TEK az elsüllyedt Hableányról
Egy sajtótájékoztató keretében több szonárképet is bemutatott a Duna medrében fekvő Hableány kirándulóhajóról a Terrorelhárítási Központ hétfőn. Íme a felvételek.
Az Ipari Búvárok Országos Szövetségének felügyelőbizottsági elnöke beszélt arról is, hogy mindenképpen életveszélyes munkát végeznek a mentésben részt vevők. "(...) Úgy lehet elképzelni, hogy a víz alatt vagy, becsukod a szemed. Mert ha nyitva tartanád is, körülbelül annyit látsz, mint becsukott szemmel. És csak tapogatsz, miközben nincs semmi, amiben meg tudnál kapaszkodni...".
A pontos kiemelési technika egyelőre nem tisztázott, ez is a körülményektől is függ, de Kosina úgy véli, várhatóan a hajó alá tesznek köteleket, gurtnikat, azokat áthúzzák alatta, és a daru így emelheti meg.
"Attól függ, hogy hol és hogyan fekszik a hajó, a köteleket vagy a gurtnikat rögzíteni kell, megvizsgálni, hogy hol lehet átfűzni a roncs alatt. Sőt, ha kell, akkor a búvárok ki tudják mosatni a medret ezeknek a gurtniknak."
Ez nem egy picike hajó. Hatalmas súllyal, megtelve vízzel – nem lesz egyszerű.
Az ipari búvár azt valószínűsíti, hogy mivel a Hableány hét másodperc alatt elsüllyedt, valószínűleg tényleg ripityára tört. "Márpedig, ha ez a hajó széttört, akkor ez nem fog magától úszni, akkor teljesen ki kell emelni a vízből, egy másik, egy szállító hajóra."
Ha érdeklik a Hableány-baleset fejleményei, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.