Hiába számítanak veterán eszköznek a személyhívók, Japánban még most is több ezren használják őket. Hamarosan azonban nekik is búcsút kell inteniük a ma már elavult technológiának.
A személyhívók – melyeket gyakran csak csipogókként emlegettek akkor, amikor még emlegették őket – valaha nagyon hasznos eszköznek számítottak. Hetekkel tovább bírták, mint bármilyen mobil, és használatuk sem volt túl bonyolult. Amolyan "egyirányú sms-ként" működtek. Az üzenni szándékozó félnek fel kellett hívnia egy (akkor még jellemzően vezetékes) telefonról a személyhívó szolgáltatás központját, bediktálnia egy rövid üzenetet. A központ ezután továbbította az üzenetet a hívó fél készülékére – ami ekkor csipogott –, ahol a célszemély elolvashatta a szöveget. Válaszolni már nem tudott rá, csak ha keresett egy telefont, amelyről ő is felhívhatta a központot.
A csipogók hanyatlása az első mobilok megjelenésével kezdődött, mára pedig szinte teljesen eltűntek. Japánban azonban egy kemény mag még kitart mellettük: a SoraNews24 számolt be arról, hogy Japánban most is akad 1500 olyan ember, aki napi szinten használja őket. Azonban mivel semmi nem tart örökké, az egyik nagy szolgáltató, a Tokyo Telemessage is úgy döntött, ideje örök nyugalomra helyezni a már elavult technológiájú személyhívókat. Azért nem sietik el: a hálózatot 2019 szeptemberében kapcsolják le.
Nem kis érdekesség, hogy a legnagyobb japán telekommunikációs cégek, köztük az NTT DoCoMo, amely elsők között kínált csipogókat, 2007-ben kísérletet tett arra, hogy egy utolsó fejezetet nyisson a személyhívóknak: minden eszközt leakcióztak, hogy a megmaradt darabokat is értékesíteni tudják.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.