A tervek szerint 2021-ben már repülhet a Lockheed Martin által fejlesztett X-59-es repülőgép, ami a hangsebesség átlépésekor csupán akkora hangot ad ki, mintha egy kocsiajtót csapnánk be.
Az elmúlt években több olyan fejelsztés is történt, ami arra törekszik, hogy a polgári légiközlekedésben is legyenek szuperszonikus repülőgépek. Ilyen gépen dolgozik az amerikai Lockheed Martin is, amely a legfrissebb bejelentés szerint elkezdte megépíteni az X-59-es jelzéssel ellátott szuperszonikus repülőjét.
A Lockheed a NASA Low-Boom Flight Demonstration nevű programjában építi meg a gépet, ami az előzetes ígéretek szerint nemcsak nagyon gyors, de rendkívül csendes is lesz. A cég szerint a titok a formatervben rejlik, a hosszúkás alak ugyanis lehetővé teszi, hogy jóval halkabb legyen az X-59-es, mint egyébként lenne. Mindez azt jelenti, hogy a hangsebesség átlépése nagyjából akkora hanggal járna, mint egy kocsiajtó becsapása – ami az átlagos hangrobbanáshoz képest valóban jóval szerényebb hanghatás. Az X-59-es utazómagassága 16 700 méter lenne, a végsebessége pedig 1512 km/h-ra lesz a tervek szerint.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/6e79ea27-c79c-4f49-b834-8924e59de143.jpg)
A repülőgép "halksága" azt is jelenti, hogy a hatóság sokkal gyorsabban bólinthat rá a szárazföld feletti tesztelésre, mint korábban. A NASA a tervek szerint még ebben a hónapban megejt egy tesztet Texasban egy F/A–18 Hornet vadászgéppel, amely képes arra, hogy a szárazföld felett halkabban lépje át a hangsebességet. A teszt után 500 önkéntes mondhatja el, mit tapasztalt.
A tervek szerint 2021-ben szállhat fel először Lockheed Martin gépe.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)