Nagy utat tett meg a Google reCaptcha rendszere, de végre eljutott odáig, hogy a felhasználókat semmilyen tevékenység elvégzésére sem kéri ahhoz, hogy megállapítsa, nem (ro)botok vagyunk.
Aki töltött már ki űrlapot a neten, vagy adott le rendelést egy webshopban, az egész biztosan találkozott a Google reCaptcha rendszerével. Ez az a biztonsági megoldás, ami segíthet távol tartani a weboldaltól azokat az algoritmusokat, amelyek a weblapokat járva "kommentelnek", értékelnek vagy csak hamis forgalmat generálnak.
A reCaptcha rendszerét bő másfél évvel ezelőtt frissítette a Google, amelynek köszönhetően már nincs szükség olyan elemek megjelenítésére, amelyek tartalmát írásban kellene visszaadnunk egy megadott mezőben. Ezek voltak azok a betűk, képek és egyebek, amelyeket elvileg a gép nem, csak az ember képes felismerni.
A fenti megoldás helyett akkor azt találta ki a Google, hogy inkább azt figyeli, a látogató hogyan "viselkedik" az oldalon, például akkor, ha egy űrlap kitöltése után rá kell bökni a Küldés gombra. Most pedig egy újabb frissítést kapott a rendszer, amivel még a korábbinál is felhasználóbarátabb és persze hatásosabb biztonsági megoldást találtak ki, ami már semmilyen tevékenységre nem kéri a felhasználót.
A reCaptcha v3 lényege, hogy a felhasználók tevékenységét elemezve mindegyikhez egy 0.0 és 1.0 közötti pontszámot rendel, ahol a minél kisebb a pontszám, annál biztosabb, hogy robotról, és nem valós felhasználóról van szó.
Az oldalak üzemeltetőinek érdemes a weboldalak kritikus részeihez (bejelentkezés, véleményírás stb.) hozzárendelniük a reCaptcha v3-at, amely nemcsak kielemzi a felhasználók tevékenységét, de meg is mutatja a tulajdonosnak, az oldal mely részét célozzák meg a leginkább a robotok. Ha egy tevékenységről az oldal üzemeltetője úgy véli, robothoz kapcsolódik, megjelölheti azt, a rendszer pedig automatikusan eltávolítja onnan. A reCaptcha v3 ezeket a tevékenységeket figyelembe véve megtanulja, hogy az ilyen bejegyzéseket valószínűleg nem emberek teszik, és a jövőben automatikusan eltávolítja őket.
A weboldalak fejlesztői/üzemeltetői itt regisztrálhatnak a Google új reCaptcha rendszerébe.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.