Tech MTI / hvg.hu 2018. október. 13. 12:33

A repülés történetének legsúlyosabb katasztrófáját sikerült elkerülni – videó

Hajszál híja volt, hogy nem következet be egy különösen súlyos légi katasztrófa tavaly San Franciscóban, amikor egy repülő pilótája a jobb oldal helyett a bal oldal felé vette az irányt.

"Csak néhány méteren múlott, hogy nem ez lett a repülés történetének legsúlyosabb katasztrófája" – közölte Bruce Landsberg, az amerikai szövetségi közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) vezetője a nyomozást lezáró végleges jegyzőkönyvben.

A jelentés szerint az Air Canada Airbus A320 típusú repülőgépe 140 emberrel a fedélzetén tavaly július 7-én röviddel éjfél előtt engedélyt kapott arra, hogy leszálljon a San Franciscó-i repülőtér jobb oldali 28-as leszállópályáján. A pilóták azonban ehelyett a bal oldali 28-as leszállópályával párhuzamos C gurulóútra irányították a gépet, ahol négy menetrend szerinti járat várakozott a felszállásra.

"A gép a talaj feletti 30 méteres magasságra ereszkedett le, és átrepült a gurulóúton álló első gép felett. A legénység ismét gázt adott, a gép még lesüllyedt mintegy 20 méteres magasságra, így épphogy sikerült átrepülnie a második gép felett, azután ismét a levegőbe emelkedett" – derült ki a jelentésből.

Az esetről videófelvétel is készült (a kép bal felső sarkában látszik, mi történt):

A gép 135 utasa és ötfős legénysége nem sérült meg.

A nyomozók szerint az incidens valószínűsíthető oka, hogy a pilóták leszállópályának nézték a C gurulópályát. A legénység feltehetően nem tudta, hogy a baloldali 28-as leszállópálya zárva van, mert repülés előtt és leszállás közben nem konzultált eleget a légi irányítással a repülőtérre vonatkozó információkról.

A kapitány, aki korábban keveset használta éjszaka ezt a repülőteret, maga is beismerte, hogy összetévesztette a két 28-as leszállópályát és a C gurulóutat.

A kavarodást a pilóta és az irányítótorony közötti kommunikációról készült felvétel is megerősíti, amelyen hallani lehetett, amint az irányítótorony engedélyt ad a landolásra a jobb 28-as leszállópályán, a pilóta jelezte, hogy vette az üzenetet, majd megszólalt egy férfihang – valószínűleg az egyik várakozó gép pilótájáé: "Hová megy ez pasas? Rajta van a gurulóúton!" Az irányítótorony ezután irányította át a gépet a helyes leszállópályára.

Hirdetés