Nem nyilvános egyezséget kötött egymással a Mastercard és a Google, hogy kiderítésék, követte-e valódi vásárlás bizonyos online hirdetések lekattintását. A sokmilliós üzletet most szimatolta ki a sajtó. [Frissítés: nagyrészt cáfol a Mastercard.]
Négy éven át tartó egyeztetés után megállapodott a Google és a Mastercard, hogy az előbbi vállalat a korábbiaknál is sokkal részletesebb betekintést kaphasson a platformján futó hirdetések hatékonyságába – tudta meg a Bloomberg. Az amerikai hírügynökségnek négy, neve titokban tartását kérő forrás is nyilatkozott az ügyletről, melynek tető alá hozatalán három forrás aktívan dolgozott.
Elmondásuk szerint az egyezség értelmében a Google adatokat kapott arról, ha valaki mastercardos bankkártyával vásárolt egy boltban. Ezt összekötötték az online hirdetésmegjelenítő rendszerükből származó adatokkal, így aztán végig tudták követni az egész folyamatot, választ kaptak arra, hogy melyik netes reklámból lett végül interneten kívüli vásárlás.
A Bloomberg szerint a megállapodás, illetve a folyamat fontos része volt a Mastercardtól vásárolt amerikai kártyaadatok sokasága, melyekért dollármilliókat fizetett a Google. Hogy ez pontosan hány kártytulajdonos adatait érintette, azt nem lehet tudni. Azt viszont igen, hogy a kártyatársaság senkit nem tájékoztatott az adatmegosztásról.
A kártyás tranzakciók adatai azért ilyen fontosak a Google-nek, mert ezek segítségével jóval pontosabb célzást tud megvalósítani az online hirdetéseknél. Hogy kinek milyen reklámot érdemes mutatni, arra korábban csak a vásárlók böngészési előzményeiből következtethetett a Google. Ha a vállalat rendszerei tudják, hogy végül ki mit vásárol meg, az szinte felbecsülhetetlenül értékes információ a precízen célzott internetes hirdetések bevételeiből élő vállalatnak. Ráadásul így nem fordulhat elő az sem, hogy valaki már régen megvette a kiszemelt terméket, de a Google rendszere még napokkal később is azt reklámozza neki.
A Google nem kommentálta a Mastercarddal kötött állítólagos egyezség hírét, az új hirdetői eszköz létét ugyanakkor elismerte. A szóvivő hozzátette azt is, a termékhez kettős titkosítást fejlesztettek, amely mind a Google, mind a keresőcég partnerei (a hirdetések feladói) előtt elrejti a felhasználók személyes adatait, így végső soron senki nem férhet hozzá.
Frissítés: a Bloomberg cikke és szemlénk megjelenése után néhány órával közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz is a Mastercard. A kártyatársaság azt állítja, bizonyos (tömbösített) adatokat tényleg kiadnak, de személyeset soha.
Bár a magyarországi Mastercard-ügyfeleknek elvileg nincs miért aggódniuk, érdemes átfutni a Google vonatkozó beállítását az Internetes és alkalmazástevékenységek fülön, a szükségtelen részeket pedig kikapcsolni. A kereső ezzel nem menti az online tevékenységeinket, így személyre szabott élményeket sem fog megjeleníteni egyik Google-szolgáltatásban sem.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.