Nagy port kavartak a The Washington Post és a The New York Times a közelmúltban publikált cikkei, melyek kiderítették, hogy a Facebook több mobilgyártóval is érzékeny felhasználói adatokat osztott meg. Egy most megjelent jelentés szerint a helyzet sokkal súlyosabb, ugyanis nem csupán telekommunikációs vállalatok jutottak ilyesmi előnyhöz.
Egy hónapja sincs, hogy kiderült, több mobilgyártó is különleges adatmegosztási kapcsolatot kötött korábban a Facebookkal, melynek eredményeként különösebb erőlködés nélkül láthattak rá a közösségi oldal felhasználóinak személyes, érzékeny adataira – köztük olyan vállalatok is, mint a Huawei, a Lenovo, a BlackBerry, de még az Alcatel is részesült a különleges jogosítványban.
A Facebook akkor – legnagyobb meglepetésre – elismerte a vádakat, de tagadta, hogy az együttműködések most is élnének, majd a történtekeket egy terjedelmes, 747 oldalt számláló bizottsági válaszban igyekezett tisztázni. Utóbbi most jelent meg, és mint várható volt, bőven akadtak benne meglepetések, a cég ugyanis 52 vállalattal lépett hasonló partnerségre. Köztük a Dellel, a Kodakkal, az LG-vel, az O2 nevű angol mobilszolgáltatóval, de a listán a hasonló kategóriájú Virgin Mobile, illetve a Warner Bros is szerepel. Ők mindannyian "különleges jogosítványokat" kaptak, amiket aztán a világ legnagyobb online viszonteladói oldalára, az Alibabára, a Nokiára, a Vodafone-ra, a Yahoora és a végül a Zing Mobile-ra is kiterjesztettek.
A listán szereplő partnerségek közül a Facebook közlése szerint 38 már lejárt. A még élő együttműködések közül hétnek most júliusban, egynek pedig októberben szintén vége lesz. Néhányat azonban – érthető okok miatt – továbbra sem kívánnak elengedni. Ilyenek az Apple-lel, az Amazonnal, valamint a szemmozgást követő alkalmazással, a Tobiival való partnerségi megállapodások, melyekre október után is számítanak a Facebooknál.
A helyzet komolyságát viszont nem is a listába szedett vállalatok száma és neve is mutatja igazán, hanem az azoknak engedélyezett kiváltságok: több cég ugyanis jelentős, egyes esetekben fél/egy év türelmi időt kapott 2014-ben, miután a közösségi oldal elviekben szigorított az adatmegosztással és kezeléssel kapcsolatos politikáján. Ezen a listán a Spotify, a Nike, a csomagküldő UPS, a Nissan és az orosz levelezőóriási, a Mail.ru is ott van.
Ha mindezek után még mindig nem gondolkodott el a fióktörlésen, javasoljuk, ezt az öt dolgot azonnal állítsa be saját Facebookján.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.