Tech Gécs Dániel 2017. december. 16. 20:00

Megjött a PlayStation idei legütősebb játékának folytatása, és talán még jobb is lett

Gécs Dániel
Szerzőnk Gécs Dániel

Kritikai és pénzügyi szempontból egyaránt hatalmas sikert könyvelhetett el a legnépszerűbb játékos platform egyik év eleji nagyágyúja, a Horizon Zero Dawn, amely most több órányi értékes plusz tartalommal fejeli meg az alapjáték egyébként is döbbenetes világát.

Szűk két hét alatt milliókat kerített hatalmába egy február végén debütált, teljesen új koncepciókra helyezett videojáték. Az általunk is tesztelt, holland fejlesztői munka eredményeként készült Horizon Zero Dawn egy gyönyörű és hihetetlen utópiába enged betekintést, ahol a tápláléklánc csúcsát uraló humanoidok helyét mostanra futurisztikus gépszörnyek vették át – olyan, porig rombolt világot teremtve, ahol a túlélésért folyó küzdelem a mindennapok alapvető részévé vált. Ezen a ponton csatlakozunk be mi, egy ködös múltú vadász, Aloy képében, aki legalább annyira kíváncsi az őt körülvevő életveszélyes közegre, mint amennyire mi, játékosok is.

Ennél izgalmasabb felvezetőt pedig aligha kívánhattunk volna, és gyanítjuk, a szakma is hasonló véleményen volt: a fontosabb kritikai oldalak összegzése szerint a Horizon csaknem a műfaj reformere lett, nem mellesleg három kategóriában is nyert a videojátékok Oscar-gálájának megfelelő Golden Joystick Awardon. Az elsőosztályú sztoriért járó díj mellett az esztendő legjobb PlayStation-játéka címet is megszerezte, de a főhősnőt megszemélyesítő Ashly Burch ugyancsak jutalommal térhetett haza. Utóbbi a játékban nyújtott kimagasló teljesítményéért kapott rangos elismerést.

Ilyen játék nincs még egy

Egy ilyen, pénzügyi szempontból is bőven sikeresnek mondható nyitány után pillanatok alatt egyértelművé vált, hogy a sztori folytatásért kiált. Így is lett: az eladással kapcsolatos első nyilatkozatok után hivatalosan is bejelentették, hogy a fejlesztők elkezdték kidolgozni a cselekmény újabb fejezetét, mely ezúttal merőben más oldaláról közelíti meg az akció-szerepjáték Horizont: a zöldellő és élettel teli mezők után most a rideg, hófödte csúcsok irányába terelgetik a felhasználókat.

A helyszínválasztás remek ötlet volt, ugyanis az elénk táruló vadonatúj régió már az első kalandok alkalmával elképesztő utazást sejtet. A talpunk alatt ropogó hó, a jégbe fagyott tavak mind-mind apró részleteknek tűnnek csupán, de a helyzet az, hogy a kietlen vidék – bármennyire is szokatlan kijelentésnek tűnik ez – szinte festői szépségű. Márpedig ez abszolút nem megszokott jelenség a videojátékok világában, hiszen az utólagosan elérhető tartalmak döntő többsége – szerencsésebb helyzetben is – mindössze néminemű pluszt ad csupán a tartalomhoz, általában pár órányi, összességében nem túl szórakoztató kihívás formájában.

Az új hely, új veszélyek

A The Frozen Wilds alcímet viselő munka azonban más, ugyanis történetileg is csavar valamit az emberiség bukását feldolgozó alapkoncepción, még több titkot és érdekességet felfedve a játékos előtt. A cselekményszál főbb történéseit egy új törzs, a Banuk indítja be, mi pedig jobb megoldás híján kénytelenek vagyunk szembenézni egy újabb rejtélyes, a szóbeszédek szerint démoni fenyegetéssel, mely legalább akkora veszélyt jelent magára a törzsre nézve, mint saját sorsunkra is.

A The Cut névvel illetett új területen persze nem csak a mostoha körülmények hordozta veszélyekkel kell megbirkóznunk, új küldetések és ellenségek is vannak, szám szerint öt, amelyek a már megszokottól alaposan eltérő módon igyekeznek befolyásolni egyébként sem sétagaloppnak tűnő kalandozásunkat. Ha valaki az alapjáték legmagasabb szintjét is kínszenvedéssel tudta csak abszolválni, akkor el kell keserítsük: a kiegészítő még nehezebb, még fájdalmasabb, 30-as szint előtt ráadásul nincs is túl sok értelme belevágni, de legalább ugyanennyire izgalmas is, ehhez pedig a megszerezhető új páncélok és fegyverek szolgáltatják a nagyjából 15-20 órányi kalandhoz szükséges üzemanyagot. (A főbb küldetésekre való szorítkozással persze alaposan lefaragható a műsoridő, de erre valószínűleg igen kevesen vetemednek majd.)

Guerilla Games / Sony Interactive Entertainment

A főhősnő, Aloy egyébként sem szegényes képességfáját ugyancsak bővítették az alkotók, így az alapjátékban látott/használt funkciókon túl számos új adottságra is szert tehetünk. Ezek közül az egyik, mikor úgy végezhetjük ki az ellenfelet, hogy a nyeregből vetődve ugrunk rá. Szó mi szó, látványos, de egyáltalán nem újkeletű dologról van szó, és az igazat megvallva, a legtöbb új képesség sem egetrengető talány. Inkább fogalmazzunk úgy, hogy ami az alapjátékból kimaradt, most pótlásra került, de világmegváltó megoldásokra azért ne nagyon számítsunk.

Önálló program is lehetne

Aggódni viszont egyáltalán nem érdemes, a kiegészítő néhány üresjáratnak tűnő eleme ellenére is remek választásnak bizonyul, legalábbis ebben az árkategóriában – 5990 forintba kerül – aligha találni tartalmasabb kikapcsolódást. Mi több, rég láttunk olyan, egyébként pár ezer forint ráfordítással megszerezhető csomagot, ami a hozzáadott értéken túl még javít is valamit az alapjáték kezdetben kiforratlannak tűnt pontjain. Érezhetően jobb lett például a mozgásért és a karakterek szájmozgatásáért felelős animáció, de stabilitás terén is mintha még folyamatosabbnak tűnne minden az eszközölt változtatásoknak hála.

A kiegészítővel eltöltött első néhány óra után mi egyébként elégedetten konstatáltuk, hogy a program akár önálló kalandként is képes lenne megállni a helyét. Noha a mellékszálként behozott Banuk-sztori nem kötődik szorosan a fő narratívához, az erősen személyközelivé tett karakterek, a segítségünket kérők legalábbis érezhető sorsa olyan szűnni nem akaró érzést kelt bennünk, mely folyamatos portyázásra képes sarkallni a játékost, mindvégig egy célt lebegtetve a szemünk előtt: tudni akarjuk, mi és miért történik körülöttünk.

Mindehhez kiválóan asszisztál a fagyos környezet, mely talán soha más játékban nem volt még ennyire magával ragadó. A térkép minden felfedezett szeglete után is lehetetlen megálljt parancsolni, menni akarunk, tovább és tovább, még több szépséget látni.

Végszó

Kevés olyan igényeséggel és viszonylag jól átgondolt tartalommal összerakott kiegészítőt láttunk eddig, mint amilyen a Horizon Zero Dawn új csomagja lett. Nem csak az elvárható szintet teljesítette hatalmas fölénnyel, számos szerethető újdonságának hála valóban szórakoztató és nem kevés kihívást tartogató programként vonul be a 2017-es esztendő legjobbjai közé.

A Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds című kiegészítőt 10-ből 9 pontra értékeltük, ha még nem látta, sürgősen pótolja. Csak aztán ne minket hibáztasson a kevéske alvásidő miatt.

A többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.