Egy sor intézkedést jelentett már be a Facebook az álhírek elleni harc jegyében, de szakértők szerint teljesen érthetetlen a közösségi oldal munkája, és semmilyen eredményre nem vezet.
Rengeteg átverős oldal létezik a neten, ezért is gyűjtöttük össze az álhíreket terjesztő magyar oldalakat – a listát azóta is frissítjük. A Facebook nemzetközi szinten is fel akarja venni a harcot a kamu dolgokat terjesztő szájtok ellen, ennek érdekében már bevezetett egy gombot, amit érdemes nyomogatni, egy kisokossal is segít azokban az országokban, ahol épp választás van, illetve korlátozza a gyanús profilok elérését, sőt szükség esetén tízezrével törli is őket. A közösségi oldal nemrég bejelentett egy újabb ilyen eszközt: az "i" betűs gombot, de a szakértők szerint ez a funkció – ahogy a többi felsorolt próbálkozás is – teljesen reménytelen próbálkozás.
Az i betűs funkcióval például egy kis névjegykártyát kapnának a hírforrások, hogy pár mondatban megtudjuk, milyen híroldalról is van szó valójában. A Mashable és a Guardian is megkérdezett szakértőket, valamint Facebook-alkalmazottakat, a véleményekből, valamint a tesztelések eredményéből úgy tűnik: a kutya sem kíváncsi ezekre.
“Nem működik az egész. Az álhírek így is szélsebesen terjednek” – nyilatkozta egy újságíró, aki részt vesz a Facebook “i” betűs programjában, majd hozzátette:
“ezzel az eszközzel csak a felhasználókkal akarják elvégeztetni azt a munkát, amit pedig a Facebooknak kellene”.
Más, hasonló munkákra kért alkalmaztottak számoltak be róla: fogalmuk sincs róla, hogy a Facebook milyen szempontok és algoritmusok alapján tesz vitatott besorolásba híreket.
“Sötétben tapogatózunk. Igazából azt sem tudjuk, mi történik.”
– nyilatkozta Alexios Mantzarlis, aki az együttműködésre felkért szervezet, a Poynter tényellenőrző bizottságát vezeti.
Ezzel szemben a Facebook szerint sikeresek az újítások, hiszen ha álhírnek jelöltek egy cikkek, 80 százalékkal esik a megjelenési aránya. Közben viszont azt is furának találják a szakértők, hogy mindössze két kiadó, a Vox Media és az AP lett bevonva a megbízható hírforrások kísérleti projektjébe.
A szakértők azt is hangsúlyozzák: hiába jelölnek meg egy hírt – pontosabban a linkjét – álhírnek, ezeket egyszerűen átirányítják más URL-ekre, és terjednek tovább. Éppen ezért egyetlen megoldást látnak a probléma megoldására:
szakértő moderátor hadsereget kell alkalmaznia a Facebooknak, különben nem érnek el semmit az álhírek elleni harcban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.