Sok érdekes és gyors válaszra váró kérdést vet fel egy új, kiterjesztett valóságon alapuló alkalmazás, amely felforgathatja a reklámpiacot: az égboltból is hirdetési felületet csinál.
Egy város utcáján sétálgatva akármerre néz, mindenhol lát egy reklámplakátot, de ha az égre néz, nyilvánvalóan nem. Bár valamilyen eszköz kell hozzá, hogy ne így legyen, mégis, szokjon hozzá a gondolathoz: hamarosan az égbolt is tele lehet hirdetésekkel. Ezt a jövőt vetíti előre a Skrite, az első olyan kiterjesztett valóságon alapuló app, amely szövegeket, fotókat tud a felhőkre helyezni úgy, hogy azt mások is lássák – természetesen ha valaki letöltötte az iPhone-os alkalmazást, amely itthon (még) nem elérhető.
A New Scientist készített egy összefoglalót az appról, amely miatt a hirdetők nagyon aggódnak. Hogy miért? Ezt egy reklámszakértő, Gregor Pryor egyszerű példával érzékeltette: ott vagyunk egy fesztiválon, amelynek van egy főszponzora, mindenhol csak az ő reklámjaival, de hiába fizetett sokat az exkluzív megjelenésért, ha az égre bárki, így riválisai is tudnak hirdetéseket helyezni.
Ezt meg tudják tenni, hiszen az égbolt felületeit nem lehet megvenni, ráadásul megfelelő jogi szabályozás sincs ilyen esetekre. Mondhatnánk, hogy mobilt azért nem vesz elő senki, hogy reklámokat nézzen, a reklámpiac mégis sürgetné a megoldást, hiszen a VR-szemüvegek esetén más a helyzet.
Főleg hogy már a Google is kiadott megfizethető, 22 ezer forintos eszközt, és a fiatalok körében trendi kamerás napszemüveget készítő Snap is rendelkezik olyan kiterjesztett valóságra vonatkozó szabadalommal, amely egy csapásra ilyen reklámok megjelenítésére teszi alkalmassá a szemüveget.
A Skrite fejlesztői elárulták, hogy hirdetési célra jelenleg csak pár orlandói cég használja az alkalmazást, de rögtön hozzátették: szeretnék, ha ez változna, hiszen a kiterjesztett valóság rengeteg lehetőséggel szolgál.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.