A felhasználóiról rengeteg dolgot tudó Facebookon egy külön oldalon lehet ellenőrizni, hogy milyen adatokat tud rólunk a rendszer, illetve hogy facebookos aktivitásunk alapján mit gondol, milyen témák iránt érdeklődünk.
Elképzelni is nehéz, naponta mekkora mennyiségű információt generálnak a felhasználók a Facebookon. A közel kétmilliárd júzer hosszú órákat tölt a közösségi oldalon az ingyenes tartalmak között böngészve – eközben pedig fontos nyomokat hagyva maguk után. Az talán már nem is meglepő, hogy ezeket az adatokat a Facebook pénzre váltja azzal, hogy a hirdetők tűpontossággal állíthatják be, milyen közönséghez szeretnék eljuttatni a hirdetésüket. Az viszont talán sokaknak meglepő, hogy mennyi mindent tud rólunk a közösségi oldal. De úgy is mondhatnánk, bizonyos szinten ijesztő.
A Facebook egy erre a célra létrehozott különleges oldalán minden olyan, az érdeklődésünkkel kapcsolatos információt meg lehet találni, ami befolyásolhatja, hogy milyen hirdetés jelenjen meg a hírfolyamban. A Hirdetéstípusok nevű oldalon az "Az érdeklődési köreid" fülnél láthatjuk, hogy a Facebook – tevékenységünk alapján – milyen dolgok iránt érdeklődő embernek tart minket.
Szerencsére ezt a "gyűjtést" ki is lehet gyomlálni. A mozaikok fölé vitt egérrel egy X jelenik meg a jobb felső sarokban, amivel törölni lehet az érdeklődési kör közül a felesleget, vagy a legkevésbé releváns kategóriákat. Fontos viszont tudni, hogy az, ha minden kategóriát törlünk, az nem azt jelenti, hogy többé nem kapunk hirdetéseket. Ilyenkor a hírfolyamban véletlenszerűen elhelyezett reklámok jelennek majd meg, vagyis a Facebook elkezd találgatni, hogy mi az, ami bennünket a leginkább érdekelhet.
Érdemes benézni "Az adataid" részlegben a "Kategóriáid" fül alá is, itt elég jó összefoglalót mutat a rendszer egyes jellemzőinkről, elég nagy pontossággal belövi internetezési szokásainkat, az általunk használt szolgáltatások körét, és élethelyzetünket is.
Ha máskor is tudni szeretne facebookos tippekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.