A napokban küldi először a szélcsatornába a NASA és a Lockheed Martin a QueSST nevű repülőgép modelljét, ami az évtized végére ismét elérhetővé teszi a szuperszonikus gépek alkalmazását a polgári légiközlekedésben.
A Concorde 2003-as nyugdíjazása óta többször is felmerült már, hogy ismét legyen szuperszonikus repülőgép a polgári légiközlekedésben. Bár a fejlesztések biztatóak, egyelőre sem az Airbus, sem a Virgin Group, sem pedig a Lockheed Martin nem jutott el a gyártásig. A jelek szerint azonban utóbbi áll a legközelebb ehhez.
A NASA a napokban bejelentette, a Lockeed Martinnal közösen megkezdik az általuk fejlesztett, QueSST (Quiet Supersonic Technology) névre keresztelt repülőgépük szélcsatorna-tesztjeit. A próbák során egy kicsinyített modellt használnak majd, ami az eredeti gép méretének mintegy 9 százaléka. A csatornában a hangsebesség 1,6-szeresének (kb. 1500 km/h) megfelelő erősségű szelet generálnak, amivel a gépre különböző irányból ható erőket fogják megvizsgálni.
A QueSST legfontosabb tulajdonsága – azon kívül, hogy szuperszonikus lesz –, hogy a hangsebességet úgy lépi majd át, hogy az alig jár zajjal. A mérnökök szerint mindezt egy új kialakításnak köszönheti.
A repülőgép sorsa azonban egyelőre még kérdés, ugyanis egyelőre nincs meg a finanszírozáshoz a szükséges forrás. Ha a tesztek sikeresek lesznek és pénzhez jutnak, leghamarabb 2020-ban szállhat majd fel a gép.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.