A Virgin Atlantic légitársaság New Yorkba tartó utasszállító repülőgépének kapitánya úgy döntött, hogy visszafordulnak Londonba, miután lézersugarat irányítottak a pilótafülkére. Egyelőre senkit nem vettek őrizetbe az ügyben, és azt sem tudják, honnan jöhetett a lézersugár. Nem ez volt az első ilyen eset.
A brit légtársaságok pilótáinak szövetsége szerint a lézerek ideiglenes látáskiesést, sőt akár vakságot is okozhatnak. Jim McAuslan, a szervezet főtitkára szerint a mostani nem egyedi eset. "Riasztó mértékben támadnak meg repülőjáratokat egyre erősebb fényű lézerekkel" – mondta.
A brit légiközlekedési hatóságok szerint 2015 első felében 414 hasonló eset történt, míg tavalyelőttről 1440 hasonló ügyről tudnak. 2009 és 2015 között kilencezer esetet jegyeztek fel. A pilótaszövetség el akarja érni, hogy nyilvánítsák támadófegyverré a lézereket.
John Tryer, a Loughboroughi Egyetem optikai műszerekkel foglalkozó professzora szerint nemcsak pilóták esnek hasonló támadások áldozatául. Dolgozott a rendőrségnek olyan bevonat kifejlesztésén, amely az észak-írországi zavargásokhoz kivezényelt rendfenntartók sisakjának ellenzőjére kerülve védi a szemet a lézerfénnyel szemben.
"A lézertámadások szörnyű problémát jelentenek, amely egyre csak súlyosbodik az alacsony árú, nagyteljesítményű lézerek könnyen elérhetővé válásával" – hangsúlyozta a szakember, aki szerint olyan lézereket lehet vásárolni, amelyek kedvező légköri körülmények esetén, néhány méter helyett akár több kilométeres hatótávolságból is zavaróak lehetnek. Ezeknek a nagy erejű lézereknek semmiféle gyakorlati hasznuk nincsen, és általában a Távol-Keletről vásárolják interneten ezeket a termékeket.
Ha érdeklik a repülős hírek, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.