Úgy tűnik, Kína túl nagy piac ahhoz, hogy ne vegyen róla tudomást a Google.
Kína és a Google kapcsolata mindennel mondható, csak rózsásnak nem: a 2010-es hackerbotrány után a keresőóriás kivonult az országból, 2014-ben pedig a kínai kormány vágott el mindenféle hozzáférést a Gmailhez, idén pedig azonnal blokkolták a megváltozott Google-t. Azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy teljesen nem tűnt el a Google, a Google Analytics, a világ legnagyobb webanalitikai szolgáltatása, mind a mai napig aktívan működik Kínában.
Most viszont a Google, történetében először, egy kínai startup cégbe, a Mobvoiba fektet be. A pekingi székhelyű vállalkozást két korábbi Google-alkalmazott hívta életre három évvel ezelőtt, a mesterséges intelligenciával foglalkozó cég mobil hangalapú keresési szolgáltatást fejleszt. Ez utóbbihoz kapcsolódó appját körülbelül kétmillióan használják, de van a cégnek kínai okosórás operációs rendszere, sőt még egy Ticwear nevű okosórája is.
A keresőóriás részesedését nem hozták nyilvánosságra, de az ügyet jobban ismerők 10 és 20 százalék közé taksálják.
De nem csak itt látszik olvadni a jég: a kínai Huawei gyártja a Nexus 6P-t, és egyre több helyről hallani azt is, hogy androidos alkalmazásboltot nyitna Kínában a Google. A próbálkozás érthető, Kína ugyanis elképesztően nagy piac, 40 százalékkal többen élnek itt, mint Amerikában és Európában együttvéve.
Egyúttal viszont egy igen zárt piacról van szó, amit nagyon védenek a külföldi hatásoktól, no meg az onnan jövő pénztől. Amíg a legnagyobb kínai cégek, mint például a Baidu vagy az Alibaba nagy pénzeket fektetnek be külföldi startupokba, a fordított pénzmozgás fehér holló. Szóval nem lesz könnyű dolga a Google-nak sem, de talán sikerül majd megtalálnia a hátsó ajtót.