Valószínűleg törvényes volt, de etikai kérdéseket mindenképpen felvet az a kísérlet, amelyikben egy jelentős felhasználói kör érzelmeit manipulálta a Facebook.
Közel 700 ezer Facebook-felhasználó vett részt egy érzelmi hatásokat vizsgáló kísérletben, de mindez anélkül történt, hogy tudtak volna róla – írja a The Atlantic. A teljes titokban zajló kísérletet a Facebook, a Cornell Egyetem és a Kaliforniai Egyetem San Franciscó-i kampuszának munkatársai végezték.
A kísérletbe tudtuk nélkül bevont felhasználóknak egy héten át manipulálták az üzenőfalát. Az egyik csoport tagjainak az ismerőseik által közzétett megosztások közül főleg a negatív tartalmakat mutatták, míg a másik csoport tagjai az átlagosnál több pozitív megosztást láttak. A kísérlet célja annak kiderítése volt, hogy a több haragos és szomorú kiírást olvasó emberek vajon nagyobb eséllyel lesznek-e haragosak és szomorúak, ők maguk is több negatív dolgot tesznek-e majd közzé Facebookon.
A tudományos akció még 2012-ben zajlott, de csak most derült rá fény, miután a kutatók Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmányban publikálták az eredményeket. A kísérlet megállapításai alátámasztották a szakemberek feltételezését: aki több szomorú és haragos tartalmat látott, az maga is szomorúbb és feszültebb lett.
A kísérlet etikailag legalábbis problémás. És csak kisebb részben azért, mert 2012 januárjában több százezer ember érzelmeit befolyásolták. A nagyobb gondot az jelenti, hogy a kutatók szerint a manipulációs kísérlet közben teljes mértékben figyelembe vették a Facebook felhasználási szabályzatát, amit regisztrációkor mindenki elfogad, és ami ezek szerint megengedi a Facebooknak és partnereinek, hogy az üzenőfal tartalmát tudatosan, az érzelmi manipuláció érdekében válogassák össze. Ez azt is jelenti, hogy a felhasználók sosem tudhatják, hogy mikor zajlik éppen egy ilyen akció.
Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.