Tech Balogh Csaba 2014. június. 17. 18:22

Watch_Dogs: kipróbáltuk az év legjobban várt játékát

Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

Remek feladat az elmúlt egy év egyik legjobban várt játékáról kritikát írni, már csak azért is, mert ehhez előbb játszani is kell vele. A szóban forgó Watch_Dogs az okosvárosok nem is olyan távoli jövőjét vetíti elénk, egy olyan világot, ahol a privát telefonbeszélgetésektől kezdve a bankszámlákon át a jelzőlámpákig mindenre rálát a város operációs rendszere. Így viszont az is, aki képes betörni a rendszerbe. Ezen a ponton jövünk a képbe mi, a kontrollerünk és egy remek játékhangulat.

A tavalyi év játékának szánt Watch_Dogs-ról októberben derült ki, hogy 2013-ban már egészen biztosan nem kapja meg senkitől az elismerést. A Ubisoft akkor arra hivatkozva halasztotta el az akkor már négy és fél éve fejlesztett játék kiadását, hogy a Watch_Dogs világa túlságosan is épít a valóságra, és nagyon rossz élmény lenne vele játszani, ha csiszolatlanul dobnák piacra. A tavaly novemberre tervezett szoftver végül május végén jelent meg, PlayStation 4-re, Xbox One-ra, PlayStation 3-ra, Xbox 360-ra és pc-re elérhető. Mi a PS4-es kiadást teszteltük, itt a kritika.

A sztori: a cél szentesíti az eszközt

Amikor egy évvel ezelőtt először írtunk a Watch_Dogs-ról, úgy fogalmaztunk: ez az a játék, amelyben Batmanről kiderül, hogy igazából polgárőr és informatikus. Nos, ez nem az a játék. Főhősünket inkább úgy lehetne összefoglalni, hogy rablóból lett pandúr, aki azért rabló. Meg pandúr.

Az egész sztori abból indul ki, hogy két hacker – Damien Brenks, illetve a mi karakterünket jelentő Aiden Pearce – éppen kirabolja a Merlaut Hotelt, amivel viszont megsértik egy náluk eggyel bűnözőbb ember érdekeit. A bosszútól félve Aiden megpróbálja biztonságos helyre vinni családját – húgát és annak két kisgyerekét –, de késő: útközben rálőnek az autóra, az egyik kisgyerek pedig meghal. Ebből a nem túl szokatlan játéksztoriból adódik aztán a feladat: Aiden bőrkabátjában megpróbáljuk felgöngyölíteni az ügyet, megkeresni a gyilkosság megrendelőjét, azt a bizonyos másik hackert. Persze nem csak egy bűnöző válik hirtelen ellenséggé: Aiden mindenkire haragszik, aki másokat bánt.

Ubisoft

Amiért azonban Aiden mégsem Batman, és főleg nem polgárőr, az az, hogy főhősünk nem igazán tud elszakadni a rosszindulatú hackerkedéstől. A játékban folyamatosan engedély nélkül kell kölcsönvennünk más autóját (vagy a riasztót meghackelve, vagy az aktuális sofőrt az kocsiból kicibálva), pénzhez jutni pedig úgy tudunk, hogy a járókelőknél lévő okosmobilokat pár méterről feltörve megcsapoljuk a bankszámlájukat. Na, ilyen dolgokba Batman egészen biztosan nem bonyolódna. Inkább a Grand Theft Auto-szériából ismert karakterről van itt szó, aki csak mások fizikai bántalmazását nézi rossz szemmel, a lopás megítélésről viszont órákon át képes lenne Kálmán Olgával vitatkozni az Egyenes beszédben.

Bankszámla feltörve
Ubisoft

A játékmenet

A játékmenet alapvetően autózásból, lövöldözésből és általános ügyeskedésből áll, ezt hintették meg némi hackerkedéssel. Magyarázatra talán csak ez utóbbi szorul, ugyanis a hackerkedés csak szimbolikusan került a játékba. Értsd: legtöbbször csak egy gombot kell nyomni hozzá, ritkábban pedig logikai feladatot kell megoldani. De kódsorok írására senki ne számítson.

A hackerkedés ezzel együtt minden alapja a Watch_Dogs-ban: bezárt ajtók mögé benézni a kamerarendszerek kijátszásával tudunk, barátságosan autóhoz jutni a riasztórendszer semlegesítésével, menekülés közben pedig egy-egy kereszteződés jelzőlámpáit meghackelve vagy egy-egy hidat felnyitva tudjuk magunk mögött hagyni a minket üldözőket.

Ubisoft

Mindezt a ctOS nevű komplex városirányító szoftvernek köszönhetjük, melynek gyanús üzemeltetőit tulajdonképpen szintén üldözzük, de egyúttal nekik köszönhetően férünk hozzá a bankszámlaadatoktól a jelzőlámpákon át a térfigyelő kamerákig mindenhez a játék helyszínéül szolgáló Chicagóban.

A helyszín, a mai világunkhoz közeli hangulat, a modern eszközökkel való (vissza)élés kétségtelenül jó hangulatot teremt, ami 30 órán át élvezhető – és tényleg élvezhető.

A játékidő a mellékküldetésekkel együtt egészen 100 órára tornászható fel, és a 32 fogas, büszke polgárőri mosoly megvillantására igazából csak itt van lehetőségünk: az arc- és viselkedéselemző képességgel is rendelkező ctOS szerveire csatlakozva láthatjuk, ha a környékünkön veszély fenyeget, majd a megfelelő pillanatban közbeavatkozva meghiúsíthatjuk a bűntényt és elkaphatjuk a majdnem-elkövetőt. És bár szép dolog a batmani szerepkör, de a Watch_Dogs 100 órásra duzzasztása miatt nem érdemes szabadságot kivenni, a sidequestek ugyanis hamar unalmassá, repetitívvé válnak.

A játék helyszíne azért Chicago, mert az amerikai városban valóban rengeteg térfigyelő kamera van
Ubisoft

Valóság

A Watch_Dogs fejlesztői a játék európai bemutatóján nagy hangsúlyt fektettek a játék élethűségére. Sőt, olyannyira fontosnak tartották a valósághoz való közelítést, hogy a féléves csúszás egyik okaként is azt hozták fel: a tavaly őszi kiadást a Watch_Dogs világának valószerűsége bánta volna, szükségük volt még időre a csiszoláshoz.

Az ígéret szerint a fejlesztők olyan apró részletekre is odafigyeltek, mint a videojátékokban általában nem túl sok vizet zavaró szél. A Watch_Dogs-ban viszont fúj a szél, ráadásul ahogy a természetben is, változó helyeken változó intenzitással. Ha a folyónál éppen erősebben fúj, akkor bizony nagyobbak a hullámok. Ha elhaladunk autóval egy ilyen, szeles terület mellett, akkor pedig érezhetjük vezetés közben a légáramlatot – ahogy a való életben is.

A víz azonban hiába fodrozódik az aktuális széliránynak megfelelően, ha hősünk egy liftre feljutva is inkább telefonjával hackeli meg a szerkezetet, mintsem megnyomná a tőle 10 centire lévő nagy piros gombot. És realitásérzékünk azt sem vette jó néven, hogy egy-egy városi ámokfutásunkra akkor sem reagál a rendőrség, ha a villanyoszlopok mellett az embereket is kikapjuk a helyükről. (Egyedül a forgalomban haladó autók megállítása-eltulajdonítása esetén fordul elő, hogy az exsofőr hívja a 911-et.) A néhol kevésbé, néhol jobban zavaró hibákat nem sorolnánk tovább, nagyjából teljes körű bemutatót ad belőlük az alábbi videó.

Verdikt

Félreértés ne essék, a Watch_Dogs egyáltalán nem rossz játék. Érzésünk szerint olyan, mint az első iPhone, amiből ugyan rengeteg funkció hiányzott, de már látszott rajta, hogy ebből egy-két generáción belül minden idők egyik legjobb mobilja lehet. Hogy folytatás lesz, az a Watch_Dogs esetében is biztos, és a végjáték tükrében izgalmasnak ígérkezik.

Aki az elmúlt hónapokban előkerült információk alapján egy tökéletes játékra számít, annak egészen biztosan csalódás lesz a Watch_Dogs. Aki viszont első nekifutásra megelégszik egy hangulatos bemelegítéssel, az jól el fog szórakozni vele, és várni fogja a következő részt. 10-ből 8 pont – mi várjuk.

A többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.