Tech MTI 2014. március. 19. 19:03

Át kellett alakítani a Dreamlinereket, de nem kell aggódni a biztonság miatt

Biztonságosnak tartja a Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing 787 Dreamlinerek új gyártási technológiája és a gép rendszerein végrehajtott módosítást. Az első 16 hónapban a géptípus a többi Boeinghez hasonló rendelkezésre állást mutatott, ugyanakkor az akkumulátorhiba miatt átfogó vizsgálatot kellett elrendelni, melynek során a gyártási folyamatban találtak kisebb hibákat.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint biztonságos a Boeing 787 Dreamlinerek új gyártási technológiája és a gép rendszerein végrehajtott módosítás, amelyet a korábbi akkumulátorproblémák miatt kellett elrendelni. A hivatal szerdán honlapján közölte, hogy a 2013 januárjában alakult testület a megbízhatósági adatokat vizsgálva megállapította, hogy az első 16 hónapban a géptípus a többi Boeinghez hasonló rendelkezésre állást mutatott, ugyanakkor az akkumulátorhiba miatt átfogó vizsgálatot kellett elrendelni, amely a tervezési, gyártási és összeszerelési folyamatokat is érintette. A vizsgálatok a gyártási folyamatban találtak kisebb hibákat.

Emellett az FAA szakemberei a gép kritikus rendszereit is ellenőrizték, ezek előállítási és minőségbiztosítási folyamataiban találtak kisebb hibákat, ezek kijavítására négy ajánlást tett az FAA. Ezek mellett a bizottság úgy ítélte meg, hogy a gép átalakítása az elvárt biztonsági szintnek megfelelő.

A Boeing kompozit anyagokból épített, a korábbiaknál takarékosabb hajtóművekkel felszerelt 787-esének akkumulátoraival korábban több probléma is volt. A Japan Airlines Ubéból Tokióba tartó 2013. január 16-ai járatának meg kellett szakítani az útját, mert az egyik akkumulátor kigyulladt. Ugyanez a hiba történt a társaság egy másik, Bostonban parkoló 787-esével is.

Ezt követően a JAL és az All Nippon Airways is kivonta a szolgálatból a géptípust és vizsgálatot rendelt el, majd az FAA is megtiltotta a típus üzemeltetését a légitársaságoknak, és felszólította a Boeinget, hogy tervezze át a légi iparban addig nem használt lítium-ion akkumulátorokat. Az amerikai gyártó ennek eleget tett, az FAA április 27-ével ismét engedélyezte a Dreamlinerek repülését.

Legutóbb idén januárban, szinte pontosan egy évvel a JAL Ube-Tokió járatának műszaki hibája után volt probléma a Dreamliner akkumulátorával: a JAL járata Tokió - Narita repülőteréről Bangkokba indult volna, a repülést megelőző ellenőrzés során a szakemberek füstöt észleltek, és a figyelmeztető lámpák akkumulátorproblémát jeleztek. A további vizsgálatok kiderítették, hogy az energiaforrás egyik cellája szivárgott, az esetet a Boeing is megerősítette.

hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.