Tech hvg.hu 2013. augusztus. 07. 07:02

Lájkgyár: így dől el, ki mit lát, és mit nem a Facebookon

Egy átlagfelhasználó naponta 1500 új elemmel találkozna a Facebookon – ha a közösségi oldal algoritmusai az információs túlterhelést enyhítve nem szűrnék a tartalmakat. A filterezésnek köszönhetően az összes újdonság nagyjából ötödét mutatja csak a közösségi szájt, melynek fejlesztői most részleteket árultak el a kiválasztás menetéről.

A Facebook célja, hogy személyre szabott hírlapot mutasson mindenkinek, kiemelve azokat a történéseket, amiket a közösség (az ismerősök, illetve azok ismerősei) nagyobb része érdekesnek talál.

Fun Hacker

Mashable beszámolója szerint a rangsorolási folyamat első lépéseként minden új elem – szöveges megosztás, link, fotó stb. – kap egy első körös pontszámot. Egy elem pontszáma felhasználóként is változik, tehát ugyanaz a megosztás a közzétevő minden ismerősénél máshova kerül a rangsorban. A pontszám függ a közzétevővel való eddigi kapcsolattól (mennyire követtük eddig a bejegyzéseit stb.), az érkező hozzászólások, a továbbosztások és persze a lájkok számától is. Ez egyben azt is jelenti, hogy a kezdő pontszám az interakciók sokasodásával vagy éppen elmaradásával folyamatosan változik.

Korábban a rendszer úgy működött, hogy az új elemek automatikusan az oldal tetejére kerültek, még akkor is, ha sokkal alacsonyabb pontszámmal rendelkeztek, mint a korábbi posztolások. A nemrég történt változtatások miatt a Facebook most már vissza-visszaemel régebbi megosztásokat is az üzenőfalunk tetejére – ezt egyébként az elmúlt napokban már észre is lehetett venni –, ha a megosztáshoz érkező felhasználói tevékenység alapján úgy gondolja, hogy még mindig fontos és releváns lehet számunkra. Természetesen csak azokat a régebbi elemeket húzza fel falunk tetejére a Facebook, amikkel még nem találkoztunk, nem tekertünk át rajtuk a nap folyamán.

Bejött

A fejlesztést irányító Lars Backstorm a magyar idő szerint kedd esti facebookos eseményen elmondta: a webes Facebookon már élő újítást hamarosan implementálják a mobilos felületekre is, mivel az eddigi tapasztalatok alapján bevált a módszer: a közösségi oldal saját kutatása szerint 13 százalékkal nőtt az elolvasott posztolások száma és 5 százalékkal a lájkoké, megosztásoké és hozzászólásoké.

Ha máskor is szeretne értesüli a hasonló érdekességekről, lájkolja és figyelje a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.

hvg360 Bábel Vilmos 2025. április. 29. 10:00

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A magyar uralkodó osztálynak nem kellett önálló stratégiai döntéseket hoznia, amikor megpróbálta, abból meg baj lett

Az orosz-ukrán háborúról, a béke lehetőségeiről, a nem létező hazai stratégiai kultúráról, a magyar sereg szerepéről és egy máig hiányzó nehézdandárról is beszélgettünk Szenes Zoltán nyugállományú vezérezredessel, a Magyar Honvédség egykori parancsnokával.