Tech Balogh Csaba 2013. július. 07. 07:15

Lezuhant és kigyulladt egy repülőgép, ketten meghaltak

Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

Útja végén szenvedett súlyos balesetet a dél-koreai Asiana Airlines Szöul - San Francisco járata. Egyelőre nem tudni, hogy az AAR 214-es pilótája vétette-e el a leszállást, de jelenleg úgy tűnik, nem történt műszaki hiba. A gép a 28L leszállópálya elérése előtt a földhöz csapódott, egy része kigyulladt, farokrésze pedig teljesen megsemmisült. 180 ember megsérült, ketten meghaltak.

Rendben megkezdte a leszállást az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típúsú gépe San Francisco Nemzetközi Repülőtéren (SFO). A repülő azonban 10 óra 23 percnyi repülés után nem tudta befejezni a landolást, mert egyelőre ismeretlen okokból a futópálya előtt ért földet. Előbb a gép futóművei és a farokrész szakadt le, majd a csúszás közben a két hajtómű is levált a törzsről, aminek ezután kigyulladt a jobb oldala. A tűzben a szárny feletti és előtti részek lényegében teljesen megsemmisültek.

Képernyőkép a CNN híradásából
CNN / KTVU

A gép fedélzetén a CNN szerint 291 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott, míg a Reuters 16 fős személyzetről tud, így összesen 307 főről ír. Az AP ismeretei szerint 182 ember sérült meg, 49 komolyabban - főleg égéssel és töréssel vittek kórházba sérülteket -, ketten pedig életüket vesztették. A Reuters beszámolója szerint a kórházba került sérültek ellátását nehezítette, hogy többségük csak koreaiul beszél, így még tolmácst is kellett keríteni azokhoz a sérültekhez, akik egyáltalán képesek voltak a beszédre.

A szintén 307-es létszámról író, az Asiana Airlines adataira hivatkozó KTVU azt írja: a 291 utas között 141 kínai, 77 dél-koreai, 61 amerikai és egy japán állampolgár volt.

A baleset két halottja egy 16 és egy 17 éves kínai lány.

Az egyik utas, David Eun mentés közben készült felvétele. A Twitteren azt írta: "Szürreális volt."
David Eun / Twitter / Path

Keresik a baleset okát, egyelőre találgatnak

A baleset pontos oka egyelőre nem ismert, a hírügynökségi források és az amerikai médiumok is találgatnak. Az időjárási helyzet megfelelő volt, csupán néhány felhő volt az égen és 6-7 csomó erejű (11-13 km/h-s, gyenge besorolású) szél fújt.

Néhányan azt feltételezik, hogy a pilóta vétette el a leszállást, míg más, szintén meg nem erősített információk szerint leszállás után a gép egyik futóműve elcsuklott, ez indította be a láncreakciót és vezetett a balesethez. A koreai légitársaság vezetője szerint azonban nem történhetett műszaki hiba, mert a leszállás előtt a gép pilótái nem kértek segítséget.

A FlightAware repüléskövető szolgáltatás adatai alapján az előbbi forgatókönyv tűnik valószínűnek, vagy legalábbis az utóbbi nem túl életszerű. A képen jól látszik, hogy a balesetet szenvedett gép (alsó) íve egyáltalán nem hasonlít egy (felső) biztonságos leszálláséhoz, a probléma tehát valószínűleg nem a földetérés pillanatában jelentkezett.

Az AAR 214-es járatának pénteki (rendben lezajlott) és szombati (balesetes) ereszkedési íve
FlightAware / @sbaker / Mashable

Ha jobban összehasonlítjuk a két görbét, az is látszik, hogy az alsón a repülő jóval magasabban van a folyamat képen látható részének elején, süllyedése a normálisnál egyértelműen meredekebb. A leszállás íve olyannyira nem volt normális, hogy ezt az utasok is érezték. Az egyik gépen tartózkodó Elliott Stone a CNN-nek a baleset után azt mondta, hogy a gép egy "kicsit magasról" kezdte meg a leszállást, majd "egy kicsit hirtelen" ereszkedett. Ezt erősíti meg a BBC-nek nyilatkozó szemtanú, Ki Siadatan is, aki szerint úgy tűnt, hogy a San Francisco-öbölbe történő ereszkedés közben a gép fölött "elvesztették a kontrollt" a pilóták.

Az ív végén megfigyelhető, hogy a Boeing a szokásosnál korábbi helyen, még a leszállópálya eleje előtt találkozik a földdel.

Elterelték az érkező gépeket

A baleset után az SFO reptérre érkező járatokat a környező repülőterekre irányították, több gépet fogadott Oakland, Sacramento, San Jose és Los Angeles is. A baleset után négy órával az SFO megnyitotta két leszállópályáját a forgalom előtt.

A baleset körülményeit és okát vizsgálják, a bűnügyi hatóságok, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) és a Boeing szakemberei mellé Dél-Koreából is szakértők érkeznek a helyszínre. A terrorcselekményt az FBI nem tartja valószínűnek. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet magyar idő szerint szombat délután megtalálta a gép fekete dobozát.

Biztonságos géptípusról van szó

Az 1995-ben bemutatott Boeing 777-es típus kifejezetten biztonságosnak számít. A mostanin kívül egy komolyabb balesete volt a 777-esnek, 2008-ban a British Airways egy gépe hajtóműprobléma miatt végrehajtott kényszerleszállás közben szenvedett balesetet, szintén a futópálya közelében. A British 38-as járatának balesetében nem volt halálos áldozat, 47 ember sérült meg, közülük csak egy súlyosan.

Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légitársasága. Flottájában tizenkét Boeing 777-es gép van. A balesetet szenvedett HL-7742 lajstromszámú repülő első útja az Aviation Safety Network adatai szerint 2005. február 25-én volt, a gép 2006 óta teljesít szolgálatot az Asianánál.
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.