2020-ra Kína lehet a legnagyobb e-kereskedelmi piac
Az évtized végére Kína lesz a világ legnagyobb online kereskedelmi piaca, az elektronikus eladások értéke a következő hét évben megháromszorozódhat - írja a McKinsey & Company legújabb jelentésében.
A nemzetközi tanácsadó cég tanulmányában úgy becsüli: a tavalyi 190-210 milliárd dollárról (1200-1300 milliárd jüan) 2020-ra 420 milliárd, de akár 650 milliárd dollárra is nőhet az interneten zajló kereskedelmi tranzakciók értéke. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg az Egyesült Államok után második Kína az évtized végére átveheti a világelsőséget - áll a jelentésben. Az elmúlt tíz esztendőben évente átlagosan 120 százalékkal nőtt az e-kereskedelmi piac Kínában, tavaly már az összes kereskedelmi tranzakció 6 százaléka az interneten bonyolódott.
Két héttel ezelőtt a kínai kereskedelmi miniszter közölte, hogy rekordot döntött, a becslések szerint már az ezer milliárd jüant is meghaladta az elektronikus kereskedelem értéke tavaly Kínában. Csen Tö-ming a kínai parlament éves ülésszakának kapcsán nyilatkozva jelentette be az egyelőre nem hivatalos adatokat. A minisztérium szerint az elektronikus kereskedelem értéke 2012-ben az 1,1 és 1,2 ezer milliárd jüan között alakult, az ország történelmében először átlépve az ezer milliárd jüanos határt.
A kínai e-kereskedelmi piac sajátosságaira is rámutató, 266 kínai város adatait összegző McKinsey-tanulmány szerint a kínai vásárlók 40 százaléka kifejezetten azért vesz meg egy terméket, mert lehetősége van azt online megvásárolni. Jelenleg a nagyvárosok lakosai rendelkezésre álló jövedelmük csaknem egyötödét az interneten költik el, s ez az arány a kínai mértékkel kisebb városokban még magasabb, 27 százalék. Egy átlagos vásárló a nagyvárosokban 6800 jüant (260 ezer forint) költ el így, míg a kisebb városok lakói átlagosan 4500 jüant (171 ezer forint). Online mindenek előtt ruhát vásárolnak a kínaiak, ez a teljes költés egyötödét teszi ki, ezt követi a háztartási gépek és felszerelések, valamint a könyvekre, belépőjegyekre, szórakozásra fordított összegek.
Az e-vásárlás több mint 90 százaléka valamilyen harmadik fél által üzemeltetett elektronikus áruházban történik, miközben a világ többi táján, így Európában vagy az Egyesült Államokban a fogyasztók előnyben részesítik a vállalatoktól való közvetlen rendelést. Az e-kereskedelem térhódítása a McKinsey kutatói szerint a teljes kiskereskedelmi szektort átalakíthatja, legyen szó árpolitikáról, logisztikáról vagy marketingről.