Szinte biztosak lehetünk benne, hogy 2014-ben is kapunk majd kampánycsendsértő, szavazásra biztató sms-eket, de már maga Rogán Antal is azt üzeni: másfél év múlva okostelefonos alkalmazásokkal is meg kell fogni “a jövő választóit”. A mobil eszközöket eddig főleg az amerikai elnökválasztási kampányban alkalmazták, összességében nem túl nagy sikerrel. Az okostelefonokon kevés a jó kampány, okos politikusokra és főleg okos tervezőkre is szükség lenne.
A magyar kormány a mobil eszközök érettségiből történő mellőzése és az informatikaórák számának drasztikus csökkentése mellett kezdi felismerni az okostelefonban rejlő lehetőségeket. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője legalábbis azt mondta, hogy “a jövő választójához az út mostantól kezdve az okostelefonján keresztül vezet”.
Hazai helyzetkép
A magyar pártok és politikusok egy tavaly publikált tanulmány szerint elég vegyesen használták a 2008-ban Obamát sikerhez segítő közösségi webet. Itthon egyértelműen a Fidesz és a Jobbik volt a legaktívabb a Facebookon, a több mint húszezres rajongótáborhoz csak a politikai szervezetnek igen, de pártnak még nem tekinthető Együtt 2014 mozgalom ért fel. Igaz, ők alig néhány hét alatt érték el mindezt.
Mobilos téren jóval szerényebb az itthoni kínálat, egészen pontosan nulla olyan alkalmazással találkozhattunk eddig, amit egy párt vagy pártközeli szervezet célzott a választóknak. A magyar politikai erők eddig az okostelefonok helyett minden mobilra, időnként kampánycsendet is sértő rövid szöveges üzeneteket küldtek.
Az sms-ek gyors mozgósításra kiválóan alkalmasak lehetnek - éppen ezért valószínű, hogy ugyanúgy előkerülnek majd 2014-ben is -, ám egy alkalmazáshoz már jóval okosabb, illetve komplexebb tervezésre van szükség, mint egyetlen, 160 karakternyi szöveg megírásához. Már csak azért is, mert a letöltésről való meggyőzés még csak fél siker: a Localytics nyári felmérése szerint iPhone-on és iPaden 21 százalékos, Androidon 24 százalékos az olyan szoftverek aránya, amiket letöltés után csak egyszer nyitunk meg, és az appok nagyjából fele nem jut háromszori megnyitásnál tovább.
Amerikából sem voltak túl jó ötletek
Míg 2008-ban főleg a közösségi oldalak, leginkább a Facebook és a Twitter, segítették Barack Obamát, az idei amerikai elnökválasztási kampányban már mindkét jelölt komoly hangsúlyt fektetett az egyre fontosabb mobilos felületekre is.
A republikánus Mitt Romney például már alelnökjelöltjének bejelentését is így oldotta meg. A kampánycsapat egy kifejezetten erre a célra, iPhone-ra és Androidra is kiadott alkalmazásban tette először közzé, hogy ki lesz/lett "Mitt's VP", azaz Mitt alelnöke.
Obama nagy bejelentések helyett, ahogy anno a közösségi felületeken tette, okosmobilos alkalmazást használt a mozgósításra. Az Obama for America névre hallgató appban a nemrég újraválasztott elnök addigi tevékenységével kapcsolatos, tartózkodási helyre szűrhető eredményeket találhattak az érdeklődők, rákereshettek a kampányeseményekre, önkéntesnek jelentkezhettek és persze megkapták a legfrissebb híreket. (Ezek a funkciók az alelnökjelöltet megnevező időszak után Mitt Romney alkalmazásába is belekerültek.)
Az amerikai minta követése azonban minden bizonnyal elégtelennek bizonyulna Magyarországon, és csak részben a kulturális különbség miatt. A minta bevetése ugyanis elégtelennek bizonyult már az USA-ban is. Az Apple által üzemeltetett App Store statisztikái nem nyilvánosak, az androidos Google Play letöltőhelyről azonban leolvashatók a letöltési adatok. A számok szerint Romney és Obama alkalmazását is 50-100 ezer közti felhasználó töltötte le. Bár arról nincs adatunk, hogy mennyien és milyen gyakran használták is valóban az alkalmazásokat, az biztos, hogy egy 215 millió választópolgárral rendelkező, okosmobillal igencsak jól ellátott országban 50-100 ezer letöltés - kampányszempontból - teljesen súlytalannak minősíthető.
Pénzgyűjtés ott, pénztelenség itt
Amerikában, ahogy a közösségi webes kampányban - ami Barack Obama számára már négy évvel ezelőtt is fontos eszköz volt a sikerhez -, úgy a mobilos alkalmazásokban is mindig bekerül a “Donate” gomb, amivel a kampányt pénzügyileg segíthetik a választók. Ez Magyarországon, ha be is kerül majd az appokba, valószínűleg akkor sem hoz túl sok pénzt a konyhára: a magyar felhasználók egyelőre nem szívesen költenek pénzt alkalmazásokra vagy azokon belül.