Egy közel 80 informatikatanár által aláírt kiáltvány szerint digitális analfabetizmust eredményez a napokban megjelent kerettanterv. Alsóban egyáltalán nem lesz informatikaoktatás, szakközépiskolában heti hatról egyre csökken az óraszám.
Csökken a fiatalok álláshoz jutási esélye, az elhelyezkedőknél pedig a számítógéppel végzett munka hatékonysága. A hiányosságok pótlása a munkavállalók vagy a munkaadók részéről komoly anyagi ráfordítást kíván majd, így gazdaságilag is kimutatható kárt okoz - állítják a kerettantervek kiadásáról szóló miniszteri rendelet tervezete kapcsán azok az informatikatanárok, akik felhívást tettek közzé a témában. A kiáltványt a szegedi Fodor Zsolt informatika szakvezető tanár és Molnár Péter informatikatanár jegyezi, de a két csongrád megyei szakemberhez közel 80 kollégájuk is csatlakozott.
A pedagógusok szerint bár lehet hivatkozni arra, hogy a megadott tartalmak más tantárgyakban megjelennek, ez egyrészt nem látszik a jelenlegi tervekben, másrészt a többi tantárgyba integrált informatikaoktatásnak a legtöbb intézményben sem a személyi, sem a tárgyi feltételei nem adottak.
Az új kerettanterv az előzőben szereplő, eleve alacsony óraszámokhoz képest további, radikális csökkenéseket mutat. Az általános iskola 1-4. évfolyamában a korábbi heti 1 informatika óra helyett egy sem lenne. 5-8. évfolyamban 3,5 helyett 3, gimnáziumban 5,5 helyett 2, míg szakközépiskolában 6 óra helyett mindössze heti 1 állna rendelkezésre a megfelelő informatikai tudás átadására.
A felhívásban egy közérthető példát is hoznak arra, milyen képtelen helyzetet teremt az új kerettanterv. Az alábbi, dőlt betűvel szedett témákat az általános iskola 6. évfolyamában - mindenféle háttértudás nélkül - 4x45 perc alatt tökéletesen feldolgozhatónak tartja az oktatási kormányzat.
- Adott informatikai környezet tudatos használata
- Ismerkedés a számítástechnika fő alkalmazási területeivel.
- Az alkalmazási területek összegyűjtése csoportmunkában (pl. modellezés, animáció, forgalomirányítás, irodai alkalmazások, média, játék,
- időjárás-előrejelzés, telekommunikáció stb.).
- A helyi adottságoktól függően egyes területek bemutatása, kipróbálása.
- Az informatikai eszközök egészségre gyakorolt hatásának megismerése
- Az egészséges, ergonómiai szempontoknak megfelelő számítógépes munkakörnyezet megismerése.
- Az otthoni és az iskolai számítógépes környezet összehasonlítása megadott szempontok szerint.
- A számítógép káros hatását csökkentő egyszerű mozgásgyakorlatok végzése.
- Az operációs rendszer alapműveleteinek megismerése
- Az operációs rendszerek fajtái, részei, funkciói. Az operációs rendszer felhasználói felülete.
- Állománykezelés: létrehozás, törlés, visszaállítás, másolás, mozgatás, átnevezés, nyomtatás, megnyitás.
- Állományok típusai, keresés a háttértárakon. Állománykezelő segédprogramok.
- Mappaműveletek: mappaszerkezet létrehozása, másolás, mozgatás, törlés, átnevezés.
- Számítástechnikai mértékegységek.
- A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás
- A legszükségesebb perifériák bemutatása és használata.
- A számítógép és a legszükségesebb perifériák rendeltetésszerű használata.
- Az iskolai hálózat vázlatos felépítése, használata. Hálózati be- és kijelentkezés, hozzáférési jogok, adatvédelem.
- A gépterem házirendjének megismerése, betartása.
- A hardvereszközök kiválasztási szempontjainak felismerése, alkalmazása.
- Víruskereső programok használata
- Vírus fogalmának megértése.
- Védekezés a vírusok ellen.
- Víruskereső program alkalmazása.
- A program üzeneteinek értelmezése.
A jelenlegi véleményezési fázisban lévő kerettanterv egy egyébként is korhadt informatikai közoktatás "kegyelemdöfése" lenne. Az aktuális helyzetet jól jellemzi, hogy az informatikaérettségi-követelményekben jelenleg az olvasóterem, a diakép és a kazetta szavak is szerepelnek, miközben a mobilkommunikációról - sem az okostelefonok, sem a buták kapcsán - és a közösségi oldalakról szó sem esik.