10 évig nyűglődhet az állami mobilcég
Az Index birtokába került dokumentum szerint a legjobb esetben 2016-től lehet nyereséges az állami mobilcég, a legrosszabb forgatókönyv szerint viszont 2023-ig bukdácsolni fog. A 34 oldalas, angol nyelvű dokumentum jelentőségét az adja, hogy ez alapján készült el az állami mobilcég üzleti terve, stratégiája.
Az állami mobilcég megalakítása előtt főként a Rewheel nevű finn cég tanácsaira támaszkodtak - erősítette meg az Index információját a konzorciumban jelentős részt vállaló Magyar Villamos Művek. A Rewheel az elmúlt évek európai mobilpiaci trendjei alapján egy 15 évre szóló üzleti tervet dolgozott ki, összesen 68, 9 millió forintért. A cég három forgatókönyv alapján vázolta fel a pénzügyi tervet.
Az Index szerint az optimista forgatókönyv szerint az új mobilszolgáltatónak 2018-ra 2,1 millió előfizető mellett 20 százalékos piaci részesedése lesz. Az előfizetők közül 1,3 millióan okostelefonnal rendelkeznek majd. Eszerint a cég 2016-ban lehet először nyereséges, a legnagyobb, 50 milliárd forintos veszteséget pedig 2014-ben könyvelheti el. Az úgynevezett alapforgatókönyv szerint 2018-ban lehet nullszaldós a cég, amikor 14 százalékos piaci részesedés mellett 1,8 millió előfizetője lesz. Ebben az esetben 2014 lehet a cég legnehezebb éve, amikor közel 60 milliárdos veszteséget könyvelhet el. A pesszimista forgatókönyv 2018-ban 10 százalékos részesedéssel, 1,2 millió előfizetővel számol. Eszerint a cég 2023-ig termel veszteséget, ami 2015-ben elérheti a 70 milliárd forintot is.
A finnek számításai szerint a technológiára (adótornyok, rádiós hálózat, átjátszók) a következő hét évben 65-67 milliárd forintot költhet a cég. A hálózatépítést megkönnyíti, hogy a mobilcéget létrehozó állami vállalatok - az MVM, a Posta és a Magyar fejlesztési Bank - számos telephellyel rendelkeznek, amelyekre adótornyokat lehet építeni.
A Rewheel szerint az értékesítésben nagy szerepet játszhatnak majd a magyarországi postahivatalok. A megvalósíthatósági tanulmány összeállításában részt vevő egyik forrás az Indexnek úgy fogamazott: a Rewheel terve idealisztikus, az okostelefonokat használó korosztály ugyanis már nem jár postára.
Szintén nem tűnik túl megalapozottnak a terv, ha az idősebb, postára még inkább járó korosztályt nézzük. Legalábbis erre enged következtetni a Posta gyakorlatilag megbukott kezdeményezése, a vrtuális szolgáltatóként működő Postafon, amelynek kifejezetten idősebbekre szabott készülékkínálatát a postahivatalokban értékesítik, de az előfizetői kör tulajdonképpen láthatatlan maradt a piacon.