2012. május. 02. 15:59 Németh András Utolsó frissítés: 2012. május. 02. 15:50 Tech

Megérkezett a legújabb Jumbo

Leszállt Frankfurtban a világ első, légitársaságnak szánt Boeing 747-8 International tipusú gépe. A Lufthansához kerülő óriáson mutatkozik be a német társaság új elrendezésű business osztálya, amelyen V-alakban várják az utasokat a teljes értékű ággyá alakítható ülések.

A közel fél évszázada repülő Boeing 747-esek legújabb, negyedik generációja mindenben felülmúlja az eddigieket, köztük a két évtizede forgalomban levő 747-400-asokat:  új hajtóműveik 10-15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak - egy utasra vetítve száz kilométerenként 2,8 litert -  és harminc százalékkal halkabbabbak, mint az eddig  használt motorok.

A szárnyakat is átalakították, és majdnem hat méterrel meghosszabbították a törzset, így a 76 méter hosszú, 69 méter széles  és 19,4 méter magas repülőre akár 460 utas is elfér. A Lufthansa gépén 362 ülés van,  és a 92 üléses Business osztályon most mutatták be az új elrendezésű, V-alakban egymás felé forduló üléseket. Az elrendezés megosztotta a szakértőket. A kritikák szerint az utasoknak nincs elég saját terük, míg a tervezők szerint sikerült kompromisszumot találni a kényelem és a helytakarékoság között.

"Ez nem egy meghosszabbított Boeing 747-400-as, a hatmilió alkatrész hetven százaléka új" - mondta a Frankfurtban összegyűlt újságíróknak Carsten Spohr, a Lufthansa személyszállítási üzletágának vezetője. Hozzátette: a gép nehezebb, mint várták és a hajtómű is lehetne még takarékosabb. "Mindenki tudja, hogy nem az első gép a legjobb, a tizedik után érkeznek az igazán jó vasmadarak" - magyarázta.

A 747-8-asok egyebek mellett Washingtonba, Chicagóba és Delhibe repülnek, azokra a helyekre, ahova a sok üzletember mellett viszonylag keves turista indul, így nincs szükség a végig kétemeletes Airbus A380-asokra, amelyeken százzal több hely van a turista osztályon, mint a 747-eseken.  A 442 tonna felszálló súlyú gépeket hatéves fejlesztes után, egy éves késéssel állították forgalomba. A Lufthansa gépe június elsején visz először utasokat, míg két 747-8-as már korábban gazdára talált: az első két repülőt magánszemélyek vettek meg.

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.