Tech hvg.hu 2012. április. 11. 17:21

Instagram - mit tud a milliárd dolláros alkalmazás?

A szolgáltatásnak mintegy harmincmillió felhasználója van, pedig a cég csupán egy tucatnyi alkalmazottal dolgozik. Két év alatt egymilliárd dolláros aranybányává fejlesztették az Instagramot, amit most felvásárol a Facebook. Mit tud ez a program?

A Kodak idén idén januárban kért csődvédelmet, 2013-ig felszámolják a céget. Miután bejelentették, hogy fizetésképtelenné váltak, 18 000 alkalmazott sorsa vált bizonytalanná. A vállalat éves forgalma 2010-ben hétmilliárd dollár volt – és félmilliárd dollár veszteséggel dolgozott - emlékeztet a Spiegel. Szűk három hónap elteltével a Facebook bejelentette, hogy egymilliárd dollárért megvásárolja az Instagramot.  Egy megoldást, ami mobiltelefonokon teszi lehetővé, hogy analógnak látszó képeket készítsenek a felhasználók. Olyan képeket, mint amelyekből a Kodak egykor birodalmat épített, de mára nem tudott nyereséges vállalkozás maradni.

A platformon 12 munkatárs dolgozott, és alig két év alatt több tízmillió regisztrált felhasználó kapcsolódott a rendszerhez. Ráadásul amióta Androidra is elérhetővé vált az ingyenes fotómegosztó program, az iPhone-tulajdonosok mellett újabb több milliós tábor tölti le az alkalmazást: az indulást követő hat nap alatt ötmillió letöltést regisztráltak

Mi vonz majdnem harmincmillió felhasználót?

Jó néhány hasonló alkalmazás létezik, de az Instagram több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből. A legfontosabb, hogy helyes arányban keverik a modernitást a nosztalgiával – és ezt nagyon egyszerűen teszik.
Instagram
Nyilván a filterek a legvonzóbbak a szolgáltatásban: a normál, effekt nélküli verzió mellett számos számos egyedi képmanipulációs lehetőség is van – szűrők és effektek sora segít a kép hangulatát módosítani, keretek, vaku ki- és bekapcsolása módosítja a végeredményt. Nagyobb időbefektetés nélkül lehet például barnítani, színeset fekete-fehérré alakítani vagy élességet módosítani. (A CNET rámutat, hogy Androidra még néhány funkció nem készült el, nincs például Tilt Shift/Blur.)

Az effektek ráadásul olyan végeredményt produkálnak, amit analóg fotózással időigényesen, hozzáértéssel lehet csak elkészíteni.

Az X-Pro filter esetében például (magyarul a laborokban ezt keresztbehívásnak hívták) azt a filmelőhívási technológiát imitálják szoftveresen, amikor a negatívhoz előírt előhívó folyadék helyett egy másikat használnak. Az eredmény: rendkívül gazdag és életteli színek, kontraszt, szemcsés, esetenként szürreális alkotások.

A Nashville pedig Yashica Mat 124 kétfényaknás tükörreflexgép + Velvia RVP 100  diafilm (Fuji  Velvia Reversal/Velvia/Professional diafilm, 100-as ISO-érzékenység) normál előhívással adja az enyhe magentás-vöröses-pinkes-lilás árnyalatot.

A filmes-fotós hozzáértés mellett az Instagram másik sikere az iPhone elterjedésének is köszönhető – ahogy egyre több Apple-okostelefon árasztja el a világot, és egyre többen vannak állandóan online, az alkalmazások is egyre jobban terjednek.

Harmadrészt a közösség ereje: a fotózás és szerkesztés mellett a hasonló gondolkodású, érdeklődésű emberek közössége is szerveződik egyúttal.

Ráadásul technikailag nagyon megkönnyíti a felhasználók dolgát – nincs memória-korlát, nem kellenek sem saját szoftverek, sem számítógép a megosztáshoz.

További cikkeink Trump elnöki beiktatásáról