Tech hvg.hu 2012. február. 01. 14:34

Felfalja az androidos táblagépek piacát a Kindle Fire

Egyre komolyabb kérdésként merül fel, vajon tényleg az Apple iPad trónjára tör-e a Kindle Fire. Az már nem kérdés, hogy a konkurens androidos gyártóktól rendre elcsábítja a potenciális vásárlókat.  

A Kindle Fire miatt egy-két millióval kevesebb iPadet adtak el karácsony előtt, és alig három hónap telt el azóta, hogy piacra dobták, máris az androidos táblagéppiac harmadát mondhatja a magáénak a Flurry Analytics piackutató cég adatai szerint. Vajon veszélyes-e az olcsó, egyszerű készülék az iPad szempontjából? – teszi fel a kérdést a Spiegel.

Mert az egyértelmű a számokból, hogy az androidos táblagépekre mindenképpen az. A Samsung táblagépének például tavaly év végén 63 százalékos volt a piaci részesedése, míg januárra ez a szám 36 százalékra zsugorodott. Az Amazon ezzel szemben 3 százalékról nőtt 36 százalékra ugyanezen idő alatt a piackutató blogja szerint.

Flurry Analytics
Az adatokat nem maguk a gyártók bocsátották az elemzők rendelkezésére, a Flurry Analytics annak alapján becsülte meg az arányokat, hogy bizonyos alkalmazásokat hány táblagépre töltöttek le. A módszerrel az összes Android táblagép több mint 90 százaléka szerepel a statisztikában.

Az Amazon adatai szerint tavaly december végéig egymillió Kindle-t adott el hetente. Nyilván a Fire volt a legkelendőbb, ám emellett még három új olvasóval is a piacon volt az Amazon ugyanezen idő alatt, és a termékekről külön-külön nem publikáltak adatokat.
A Flurry blog szerint az Amazon Kindle-hez rendelhető alkalmazások letöltési száma a háromszorosára nőtt tavaly november óta, míg a Samsung Galaxy Tabs esetében ötven százalékos növekedést regisztráltak.

A Strategy Analytics számai szerint az androidos táblagépek összességében a tavaly év eleji 29 százalékról 39 százalékra nőttek 2011 negyedik negyedévére. A Windowsos táblagépek mindössze másfél százalékkal vannak jelen, míg az Apple részesedése 58 százalék lett ugyanezen időszakban.

A jelek szerint tehát a Kindle Fire nem az iPad értékesítésekre hatott elemi erővel, hanem a többi androidos géptől csábította át a vásárlókat. Annál is inkább, hogy az Apple tavaly a negyedik negyedévben 15,4 millió iPadet adott el, míg az összes androidos gyártó együtt 10,7 millió darabot.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy az Apple nyugodtan pihenhet a babérjain. Igaz, hogy az Apple iPad eladásai a karácsonyi negyedévben  111 százalékkal nőttek az előző negyedévhez képest, de az androidos táblagépekből befolyó árbevétel ugyanebben az időszakban 234 százalékkal nőtt. Élesedik a verseny a Microsoft miatt is - a Windows 8 sokat nyom majd a latban. Az Asus és a HP nyilván segít utat törni az operációs rendszernek, bár garantálni a sikert nemigen lehet.

Az iPad 3 is komoly tényező lesz a nagy felbontású képernyővel, a négymagos processzorral, az LTE (Long Term Evolution) technológiával – amivel a hírek szerint érkezik.

Nyilván sokak kívánságlistáján szerepel az iPad 3, de csak kevesen tudják úgy kifizetni, hogy arcizmuk sem rándul. Ebből a szempontból sokkal több potenciális vásárlót érhet el a Kindle Fire, hiszen kevesebb mint 200 dollárba kerül. Ráadásul az iSuppli szerint még ha rá is fizet az Amazon minden gépnél néhány dollárral, ez megtérül nekik, amikor az ügyfelek tartalmakat, szolgáltatásokat vásárolnak. A Flurry blog szerint a Kindle Fire felhasználója 2,53-szor nagyobb valószínűséggel fizet az  alkalmazásokért, mint a Galaxy Tab tulajdonosa.

A modell működik, de nehezen kivitelezhető, hogy a készülék mellé más gyártók is teljes multimédia-csomagot – zenét, könyveket, filmeket –és szoftvereket tudjanak kínálni. Ebben jelenleg egyedül az Apple tudja felvenni a versenyt az Amazonnal. Árnyalja a képet, hogy az Apple is nyit az olcsóbb eszközök felé: az iPhone 3 GS akciós áron elérhető, és ugyanez a sors vár nyilván a kizárólag feketében kapható, 16 GB memóriás iPad 2-re is.