Bemutatták a Magyarországon fejlesztett első hibrid teherautót szerdán Győrött. Körülbelül százmillió forintba került a jármű kialakítása, amely dízel és elektromos üzemben is képes működni.
Az elektromos üzem két, egyenként 30 kilowattos teljesítményű villamos motorral működik, a motorok a jármű hátsó tengelyét hajtják meg. Városi forgalomban 70-80 kilométert tud megtenni a teherautó tisztán villamos hajtással. A járműre lítium akkumulátorokat szereltek. A töltést részint napelemmel, részint hálózati töltéssel oldják meg, de lehetőség van arra is, hogy a fékezési energiát a jármű visszanyerje. Ez utóbbi az úgynevezett vonszoló töltés. A teherautó tetején lévő 7 négyzetméteres napelemes egységnek az a feladata, hogy rátöltsön az akkumulátorra.
A projektet az AMC Europe Kft., az Intermotor Kft. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma valósította meg körülbelül 100 millió forintos fejlesztés eredményeként - mondta Varga Zoltán, az egyetem docense. Egy gyári dízelhajtású Ford tehergépkocsit alakítottak át hibrid hajtásúvá a hátsó kerekek elektromos meghajtásának kifejlesztésével.
A konzorcium vezetője, az amerikai AMC magyarországi fejlesztő leányvállalata, az AMC-Europe Kft. a jármű elektronikus rendszereit fejlesztette a projektben. Az Intermotor Kft. feladata a villanymotorok fejlesztése volt. Az egyetem a járműfejlesztést, az átalakítást, és a hajtástechnika optimalizálását végezte, továbbá a teherautó számítógépes vezérlését dolgozta ki.
A járművet országúton és városban is tesztelik majd. A tanulmányautó további kutatás-fejlesztés és oktatás alapját képezi az egyetemen, nem szállításra fogják használni - mondta Varga Zoltán. A fejlesztők azonban arra is számítanak, hogy piaci termék lesz belőle, akár az egész autó, akár a benne működő egységek piacképesek lesznek – tette hozzá.