Hetven évvel ezelőtt, 1941. november 9-én vezették be az egész országban a jobb oldali közlekedést. Vidéken már júliustól, Budapesten és környékén csak novembertől tértek át az autóközlekedésben a Jobbra hajts!-ra.
A jobb oldali közlekedésre való áttérés különös helyzeteket teremtett a harmincas évek végétől fogva Közép-Kelet-Európában, ahol sokáig „szigetszerűen” maradt meg a bal oldali közlekedés Ausztriában, Csehszlovákiában és Magyarországon, akárcsak Angliában, ahol mind a mai napig ez a forgalmi rend.
Minthogy azonban Hitler 1938-ban bekebelezte Ausztriát, hamarosan bevezették ott is a Jobbra hajts!-ot, majd ez történt 1939-ben Csehszlovákiában is. Magyarország ugyan már 1939-ben elhatározta, hogy szintén áttér a jobb oldali közlekedésre, de a második világháború kitörése miatt ezt elhalasztották.
Így az utolsók közé tartoztunk a kontinentális Európában a bal oldali közlekedésünkkel. (A nagyvilágban még manapság is sok egykori brit gyarmaton hajtanak a bal oldalon, de Japánban is ez a szabály van érvényben.)
Franciaországban és Amerikában már sokkal régebben „divatba” jött a jobb oldali közlekedés. Szomszédaink közül Romániában is már Magyarország előtt bevezették ezt a szabályt. Így történhetett például, hogy – amint azt Ablonczy Balázs történész írja – Észak-Erdély 1940-es visszacsatolásakor a magyar hatóságok gyorsan bevezették ott is (újra) a bal oldali közlekedést. Majd 1941-ben, amikor mi is áttértünk a kontinentális szokásokra, megint változott a közlekedési rend.
Érdekes, hogy a vasutak már 1855-től jobb oldali közlekedés szerint jártak nálunk is. Ugyanakkor a gödöllői HÉV ma is bal oldali hajtási irány szerint jár. Sőt 1973-ig a kisföldalattin is ez a szabály érvényesült.
Az Urban Legends weboldalán minderről még azt is megtudhatjuk, hogy az 1941-es áttérés előtt a rádióban figyelmeztették a hallgatóságot, az újságokban pedig tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre.
Végül is a bevezetés utolsó fázisában, november 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az előkészületek és a szervezés annyira jól sikerült, a baleseti statisztika alig romlott. Az új haladási irány - amely azóta is érvényben van - 1941. november 9-én hajnali 3 órától lépett életbe.