Pszichés zavarok alakulhatnak ki azoknál a tinédzsereknél, akik túl sokat használják a Facebookot, de empatikusabbak is lehetnek egy amerikai pszichológusprofesszor szerint.
Egy új tanulmány szerint a túlzásba vitt Facebook-használat több problémát is okozhat a tinédzsereknél. Nárcizmushoz, antiszociális viselkedéshez vezethet többek között - legalábbis a Kalifornia Egyetem egyik pszichológiaprofesszora szerint, akit a Mashable idéz. Larry Rosen az Amerikai Pszichológiai Társaság 119. éves ülésén prezentálta eredményeit.
A „Bökj meg: Hogyan segíthetnek és árthatnak gyermekeinknek a közösségi oldalak” című előadásában Rosen részletezte, milyen negatív pszichés következményei lehetnek, ha túl sok időt töltenek a gyerekek a közösségi hálón. Többek között nárcizmus, antiszociális viselkedés, a mániás és agresszív tendenciák, gyomorfájdalom, alvászavarok, szorongás, depresszió léphet fel, és ezek a fiatalok többet hiányoznak az iskolából is. Ez nem csak azokra igaz, akik túladagolják a facebookozást, de azokra is, akik túl sokat játszanak videojátékokkal.
Rosszabb jegyeket szereznek a diákok, akik egy 15 perces tanulásra szánt időt sem bírnak ki anélkül, hogy ránéznének a Facebookra, ráadásul nekik az olvasással is gondjuk lehet.
Bár a kutatás eredményei megrémiszthetik a tizenévesek szüleit, meg kell jegyeznünk, hogy nem minden megállapítás volt negatív. Rosen úgy találta, hogy túlzásba vitt közösségi oldal-használat miatt nőtt a virtuális empátia: a tizenévesek hajlamosabbak segíteni a barátaiknak a Facebookon, ha bajba kerültek.
Alapvetően az empátia kialakulását személyes jelenlétet igénylő aktivitásnak tekintjük – ölelés, mimika, kedves szavak segítenek abban, hogy jobb kedvre derítsük szeretteinket. A professzor viszont úgy találta, hogy a virtuális empátia kifejezése ugyanolyan jólesik a facebookos barátnak, mintha valóságos lenne, és pozitívan befolyásolja a hangulatát. Sőt, a virtuális együttérzés a való világra is kiterjedhet, megtanítja a tinédzsereknek, hogyan kell egy másik ember szempontjait felfogni és megérteni.