A mobilvilág vállalatait tömörítő szervezet, a GSM Association minden évben kiosztja a Global Mobile Awards díjakat. Ebben az évben a legjobb iPhone-alkalmazás az Apple alkalmazásboltjának toplistáját sokáig vezető játék, az Angry Birds lett.
„A programot több mint 50 millióan töltötték le, ez a mobiljátékok piacán soha nem látott sikernek számít. Az Angry Birds emellett az üzleti modell tekintetében is innovatívnak bizonyult” – szól a szakmai zsűri értékelése a szoftverről, és éppen az eddig nem látott, tudatosan és pontosan felépített értékesítési és marketingmodell az, amely üzleti szempontból is érdekessé teszi az egyébként igen kiváló játékot.
Sok kritika éri a finn Rovio fejlesztőcéget, hogy a haragos madarak alapötlete, játékmenete nem túl eredeti. A feladat csupán annyi, hogy a különféle tulajdonságaikban erős madarakat kell csúzliból kilőni, és ezzel lerombolni a zöld malacok házait, várait. Láttunk már hasonlót korábban weben, PC-n, sőt, okostelefonon is, mégsem lettek népszerűek az eddigi próbálkozások. Az Angry Birds hatalmas sikere azt mutatja, hogy egy egyszerű ötlet alaposan átgondolva, megfelelő kidolgozottsággal az okostelefonokra igazítva, folyamatos terméktámogatás mellett eddig nem látott sikersztori lehet.
A Rovio először az iPhone alkalmazásboljában, az App Store-ban jelent meg az Angry Birds ingyenes verziójával, 2009 végén. Ám ez csak a kezdet volt. Az azóta eltelt időszakban a madarak megjelentek a Nokia MeeGo és Symbian platformjain, 2010 októberében pedig debütált az Angry Birds androidos kiadása is. Utóbbi platformra több verzió is készült: egy kisebb erőforrás-igényű kiadás a régebbi operációs rendszert futtató készülékekre (Android 1.6), és egy szebb-jobb verzió az erősebb hardverekre. Az androidos és a symbianos kiadás is ingyenes a felhasználóknak, de az AdMob rendszeren keresztül a játékmenetben reklámokat helyezett el a fejlesztő cég.
Hosszú termékciklus, visszatérő vásárlók
Az Angry Birds és a Rovio sikere elsősorban abban rejlik, hogy akik letöltötték a játékot, nem törlik le azonnal, miután eljutottak az alapverzió utolsó pályájának végére, hanem újra és újra előveszik a programot, letöltve hozzá az immár természetesen fizetős további kiegészítőket, pályákat, madarakat, speciális kiadásokat. Felmérések szerint eddig közel 40 millió okostelefonra telepítették a mérges madarakat, de még jobban mutatja az Angry Birds népszerűségét, hogy a felhasználók egy átlagos napon 65 millió percet töltenek a madarak lövöldözésével.
Ha csak a reklámokkal támogatott ingyenes verziókat nézzük, már ez is jelentős bevételt hoz a Rovio konyhájára, a fejlesztő cég szerint akár havi 1 millió dollárt, hiszen ebben az esetben a bevétel nem a szoftver letöltésekor, hanem használatakor keletkezik. Ehhez jön még a korlátozott ingyenes kiadás után a teljes funkcionalitású, de immár fizetős változatot letöltők által hozott bevétel is. A Rovio kiváló ütemérzékkel adja ki az Angry Birds-höz az alapjátékot kibővítő további pályákat, extra képességű plusz madarakat, különböző szezonális kiadásokat (pl. karácsony, Valentin-nap), amelyek természetesen minden platformon fizetősek, és további bevételt hoznak a cégnek.
A Rovio jól használja a különböző mobilplatformokat, és eltérő üzleti modellt alkalmaz a különböző rendszereken. Az iPhone-tulajdonosok például az ingyenes verzió kipróbálása és hatalmas sikere után szívesen áldoznak és költenek a fizetős kiadásra is. Az Androidra írt alkalmazások között azonban sokkal nagyobb arányban vannak jelen az ingyenes szoftverek, így ezen a platformon a Rovio az ingyenes, reklámokkal támogatott kiadást helyezte előtérbe. Az Apple-verzió tapasztalatai alapján joggal várták, hogy itt is napjában többször veszik majd elő a játékot a felhasználók, és így találkoznak a hirdetésekkel is – ezzel bevételhez juttatva a céget.
Tudatos marketing
A kiváló és alapos fejlesztőmunka mellett az Angry Birds sikerének kulcsa az, hogy a Rovio tudatosan építi a játék köré kialakuló közösséget a Facebookon, a Twitteren és más közösségi médiacsatornákon, odafigyel a felhasználók reakcióira és teljesíti az igényeiket. Erre a legjobb példa, hogy a rajongók kérése nyomán jelent meg a madarak plüss kiadása, a finn cégre jellemző alapossággal olyan formában, hogy önmagukban is használhatóak csúzliként. De természetesen van már képregény, társasjáték, matrica és minden egyéb, ami csak elképzelhető. (Sőt, még az aktuális trendek iránt érzékeny The Daily Show című szatirikus műsorban is megjelentek a madarak egy rövidke jelenet erejéig.)
Nincs megállás
Ilyen siker után természetesen nem lehet pihenni, a mobilos kiadások után hamarosan érkeznek majd a különféle konzolokra kiadott verziók (Nintendo 3DS, Wii stb.), és nemsokára animációs film is készül majd a haragos madarak főszereplésével. Az Angry Birds világhódítása 2011-ben is borítékolható.